Jeg har ikke fundet ud af det endnu, men jeg har alligevel tilføjet opskriften, efter den sidste fondant opskrift der allerede er i hæftet.....
Skrifttypen i hæftet skulle gerne være: Calibri str. 12 og de små overskrifter er samme, blot fed og understreget.
Jeg har sat min ind lige efter den sidste fondant opskrift der allerede eksisterer.
Og hvis du deler stykket der hvor snakken stopper, og opskrifterne starter, så passer den med lidt luft på '2' sider i hæftet :)
chokoladefondant.
Dette er en chokolade fondant, fremstillet af chokolade og glukosesirup. Det har konsistens ca. som marcipan, og er meget nemt at arbejde med.
Smelt chokoladen over vandbad. Rør i chokoladen indtil smeltet og glat. Fjern fra varmen og rør indtil glat og afkøl den en smule.
Rør sirup i. oladen vil stivne næsten øjeblikkeligt. Rør rundt ind til siruppen og chokoladen er helt rørt sammen. Put det i en stærk frysepose, og opbevar det i køleskabet ind til det er fast (ca. 2 timer)
Når fondanten er fast, tages det ud af køleskabet og æltes, ind til det er blødt nok til at arbejde med. Hvis det er for hårdt kan du brække mindre stykker af og ælte lidt ad gangen. Smør arbejdsfladen med olie eller andet fedtstof, så chokoladen ikke hænger fast.
Nu kan du forme chokoladen som du vil. For eksempel kan du flette eller sno en bort til kanten rundt om kagen, eller overtrække en hel kage med det.
Pakker du det godt ind, holder det i flere måneder. Bliver det for svært at arbejde med kan du ælte lidt ekstra sirup i.
For at forhindre at siruppen klistrer til målebæger og lignende, kan du smøre bægeret med vegetabilsk olie, inden du måler op.
Bitter chokoladefondant
200 gram hakket bitter chokolade.
60 ml lys sirup (corn syrup)
Semi-sød chokoladefondant.
200 gram semi-sød chokolade
3 1/2 - 4 spiseskefulde sirup.
Mælkechokolade fondant.
200 grams mælkechokolade
2 1/2 - 3 spiseskefulde sirup.
Hvid chokolade fondant.
200 gram hakket hvid chokolade
1 1/2 - 2 spiseskefulde sirup.