Jeg kan heller ikke sætte mig i skizofrenes sted - eller rengøringsmanikeres eller øvrige med manier. Og 'hoaders' er jo 'bare' ramt af en mani på linje med den, nogen har med rengøring eller håndvask.
Jeg ved ikke, hvad børn, forældre, det offentlige kan gøre - der var en sag for nogle år siden her i landet, hvor omgivelserne bad de sociale myndigheder om at gribe ind over for en kvinde, der levede i skidt og møg og en million samlede genstande, og jeg kan ikke huske, hvad det endte med - men man talte meget om den personlige frihed og om retten til selv at vælge, hvordan man levede... Hvis den pågældende kvinde i øvrigt levede et stille liv uden at genere sine omgivelser, så bekoster man vel ikke en psykiatrisk indlæggelse på hende - og kan/skal man overhovedet det?
Noget helt andet er 'almindelig' samlermani - jeg tror, uden at vide det, at den er mest udbredt blandt ældre mennesker, der har levet i tider, hvor man ikke smed noget ud, som måske kunne gøre nytte i trange tider.
Jeg ved ikke, om vores egen brug-og-smid-væk-kultur er så meget bedre - jeg kan i hvert fald godt blive forarget over, hvor meget mad, en gennemsnitsfamilie smider ud i løbet af et år - og forargelsen går også på mig selv, vel at mærke!
Anmeld