Kongehuset

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

803 visninger
15 svar
0 synes godt om
26. december 2010

Spunk-vb

Har i set den her? http://www.youtube.com/watch?v=9TTltfY1dZw Hold kæft en højrøvet idiot! Stakkels hans kone - hun ser noget flov ud. Hvad mener i om kongehuset? Jeg er imod. Jeg forstår ikke hvorfor nogle skulle være født bedre end andre. Republik NU!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. december 2010

Det er stadig mig-vb

Jeg siger også De, Dem og Deres....specielt til den ældre generation, eller til pårørende. :) Det er kun til unge mennesker jeg bruger 'du' og dig ect. Jeg ved ikke rigtigt med det kongehus. Jeg synes jo det er en del af den danske charme, og der vil vel altid være nogen der er født bedre end andre, uanset hvad vi så indsætter istedet...eller?? Sålænge de selv vil, så der jeg ingen problemer med det. Hvis de ikke gider kan de jo bare lade være. Men det må jo på en måde være lidt pinligt for dem at være på 'overførselsindkomst'....eller måske ser de det som en gode....hmmm??

Anmeld

26. december 2010

Spunk-vb

Det er da også helt i orden at se De til f.eks. en ældre person for at vise respekt - det gør jeg også sommetider. Men at han nægter at svare på spørgsmålet fordi jounalisten siger du er da latterligt.

Anmeld

26. december 2010

Det er stadig mig-vb

Ja, så går det straks over i det pinlige og dumsmarte....den kunne han godt have kringlet på en mere intelligent måde.

Anmeld

26. december 2010

mariamiss6-vb

HeleneK Mor til 6 skrev:
Ja, så går det straks over i det pinlige og dumsmarte....den kunne han godt have kringlet på en mere intelligent måde.
Her er jeg enig.... MEN alle og enhver VED da at man siger de, dem, og deres til de kongelige (og også gerne til de ældre)... Jeg tænker HKH prins Joachim (ja ja nu ER vi jo ude i de rigtige tiltaler her) SAGTENS kunne have sagt noget á la: 'Hør nu her... Dette interview kommer offentligt ud, start lige forfra, og tiltal mig så De, som det hører sig til'

Anmeld

26. december 2010

Charlotte d. 17.-vb

Jeg krummer tæer... Når en yngre mand er nødt til/vælger at insistere på at blive tiltalt 'De', er det da om noget et bevis på, at kongehuset er en anakronisme. Og et eller andet sted er det jo synd for manden, at han er nødt til at insistere på at blive tiltalt på en måde, som hans jævnaldrende ALDRIG ville blive. Jeg blev engang af en sygeplejerske kaldt 'Fru (mit efternavn)' - gentagne gange - og var nødt til at bede hende om at sige Charlotte. Det var simpelthen for mærkeligt - og jeg følte mig ældgammel!

Anmeld

27. december 2010

dittelouisea@hotmail.com-vb

Det kunne da være kommet ud på en pænere måde, men hvis man 'bare' tiltalte de kongelige med du og dig, så synes jeg også lidt af magien ved et kongehus forsvinder. Så er det jo ikke længere noget 'man ser op til', og har den der helt særlige respekt for. Jeg synes kongehuset skal bevares. Og uden at regne en masse på eksakte tal osv, så tror jeg egentlig at kongehuset er en god investering. Man finder da ikke større symbol på Danmark end det. Ps. Jeg bliver jævnligt kaldt Fru Nielsen, og det føler jeg mig da ikke gammel af..

Anmeld

27. december 2010

Frede-vb

Jeg må indrømme, at jeg skulle spille videoen op til flere gange for at forstå, hvad der var galt, men nu er jeg også lidt langsomt opfattende :blush: Jeg synes, prinsen er klodset og burde have taklet situationen på en mere raffineret måde ved fx at have svaret på spørgsmålet og have returneret svaret med at tiltale journalisten med et 'De eller Dem', så denne selv havde opdaget miseren. Personligt er jeg for et kongehus, fordi det er en god tradition og hører til DK. Jeg har boet i lande uden et kongehus, og de er meget misundelige på vores kongehus. Det er selvfølgelig ikke nogen grund til at have et kongehus, men jeg tror, vi profiterer mere af et kongehus end en præsident. DK ville ikke være så interessant uden et kongehus. Tanken om det lille flade eventyrland uden skyskrabere, masser af cyklister, tivoli og et KONGEHUS tror jeg tiltrækker mange turister og i den grad er med til at sætte os på verdenskortet. Personligt tror jeg, at de penge, vi betaler for et kongehus er peanuts sammenlignet med de penge, vi ville punge ud med til et præsidentskab. Jeg kan sagtens se det uretfærdige i at se en familie født ind i rigdom, men herregud... så er de heller ikke rigere, og jeg vil gerne betale for nogle levende reklamesøjler, der skal stå til disposition 24 timer i døgnet. De bestemmer ikke en fløjtende fis, men danser bogstaveligt talt efter vores pibe. Det gider jeg godt give lidt penge for B)

Anmeld

27. december 2010

Charlotte d. 17.-vb

Frede skrev:
Jeg kan sagtens se det uretfærdige i at se en familie født ind i rigdom, men herregud... så er de heller ikke rigere, og jeg vil gerne betale for nogle levende reklamesøjler, der skal stå til disposition 24 timer i døgnet. De bestemmer ikke en fløjtende fis, men danser bogstaveligt talt efter vores pibe. Det gider jeg godt give lidt penge for B)
Egentlig synes jeg, det er lige så uretfærdigt, at de stakkels mennesker er tvunget til at leve i konstant opmærksomhed og altid skal leve op til glansbilledidealerne. De har intet valg. Hvis nu prins Christian valgte at abdicere, ville han stadig - resten af livet - være i pressens søgelys konstant som 'eks-prins Christian'. Der er ingen mulighed for et normalt liv, når man er født i deres position. En anden vinkel på tingene kunne være, at når jeg nu er med til at finansiere det cirkus, så skal vi også have fuld valuta for pengene: Joakim og Alex skulle være blevet sammen, have solgt os illusionen om det lykkelige, harmoniske ægteskab - det er vel den vare, vi betaler for? Problemerne opstår jo, når de viser sig at være lige så kiksede, forvirrede og almindelige som os andre. Vi vil både have det ophøjede og kunne identificere os med dem - og vi skælder ud på dem, både når de er FOR ophøjede, og når de er FOR almindelige.

Anmeld

27. december 2010

Rita-vb

Jeg synes det er dybt pinligt og tåkrummende at journalisten ikke ved hvordan man tiltaler de kongelige. Helt ærligt - hvordan kan man sende sådan en journalist ud? De kongelige ER bare ikke almindelige mennesker - og skal derfor ikke behandles som sådanne. Jeg er i øvrigt nogenlunde ligeglad med om vi har et kongehus eller ej, men så længe vi har, bliver vi nødt til at behandle dem som om de er kongelige ;) Og så tror jeg de tjener ret mange penge til os - der er dælme mange amerikanere, der lige lægger vejen forbi København for at se et ægte slot med mulighed for at se en ægte dronning/prins/prinsesse :)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.