Min yngste søn har, som jeg vist har skrevet til dig før, AS. Han er nu 12 år, og han er det mest harmoniske og rolige af vores tre børn. Han er meget vellidt af sine klassekammerater og begår sig godt socialt.
For ham var det en fantastisk positiv omvæltning, da han begyndte i skole. Strukturen og forudsigeligheden dér var en kæmpegevinst i forhold til børnehaven, som han oplevede som forvirrende og ustruktureret (ikke hans ord, men vores observationer). Desuden passede det ham rigtigt godt at lære noget, og han er en rigtig lille 'nørd' med en kolossal paratviden. Dette har også givet ham en høj status blandt de andre i klassen. Han har så også den force at have to ældre søskende, der 'forsyner' ham med indsigt i teenagelivet og ligesom hiver ham lidt væk fra alt det 'nørdede' - han får simpelthen ikke lov af dem til at blive alt for sær og gammelklog, fordi det fyger med jokes, frække vittigheder og 'slemme' ord herhjemme - det giver jo lidt street respect ikke kun at kunne tale om græske heltesagn og historiske begivenheder ;)
Der er selvfølgelig ikke to børn med samme diagnose, der er ens, og jeg har haft flere elever med AS, som er vidt forskellige fra ham. Fælles for de fleste af dem er, at det, de har 'manglet' i forhold til sociale færdigheder og forståelse, har de efterhånden kunnet kompensere for med deres intellekt. De ser, hvordan andre gør og imiterer den adfærd for ikke at stikke for meget ud fra mængden.
I din datters tilfælde tænker jeg også, at når hun fungerer godt med voksne mennesker, så er der givetvis ting, der bliver svære for hende at klare i samværet med andre børn - men på langt sigt er der uden tvivl perspektiver for hende, når hun skal fungere med voksne mennesker.
Jeg tror også, det er blevet meget sværere at 'få lov til' at være asocial og en enspænder. Vi har så travlt med, at alle børn skal være sociale og have jævnaldrende venner, endelig ikke sidde alene og nyde bare at være sig selv - og der er vi velmenende voksne nogle gange alt for fokuserede på, at man skal 'lykkes' socialt. Jeg tror, der er nogle succeskriterier, vi skal se lidt mere skeptisk på - som forældre, som fagfolk og som samfund.
Anmeld