Opskrift på julekage/boller/tærte - eller noget...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.240 visninger
18 svar
0 synes godt om
11. december 2010

Charlotte d. 17.-vb

Jeg fylder rundt på tirsdag og vil traktere kollegerne med et eller andet julepræget bagværk, som kan laves til ca. 50 mennesker, uden at jeg skal bruge adskillige timer (eller kroner...) på det. Har I en opskrift på gode juleboller eller noget i den genre? Jeg har selvfølgelig googlet diverse opskrifter, men vil helst have en gennemprøvet og anbefalet opskrift. Og ikke noget med sukat...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. december 2010

Soap-vb

12. december 2010

Det er stadig mig-vb

Charlotte d. 17. skrev:
Jeg fylder rundt på tirsdag og vil traktere kollegerne med et eller andet julepræget bagværk, som kan laves til ca. 50 mennesker, uden at jeg skal bruge adskillige timer (eller kroner...) på det. Har I en opskrift på gode juleboller eller noget i den genre? Jeg har selvfølgelig googlet diverse opskrifter, men vil helst have en gennemprøvet og anbefalet opskrift. Og ikke noget med sukat...
MMMMMM ovenstående opskrift lyder vildt lækker. Gudved om dejen bliver wienerbrødsagtig...eller bolle-agtig. Tror jeg vil afprøve dem senere, har marsipan. :)

Anmeld

12. december 2010

Charlotte d. 17.-vb

Tak for svar, Soap - men der står ingenting?

Anmeld

12. december 2010

Det er stadig mig-vb

Charlotte d. 17. skrev:
Tak for svar, Soap - men der står ingenting?
Opskriften kommer her Charlotte :laugh: Soaps opskrift. Jeg har en kanon opskrift på juleboller med marcipan, jeg plejer få ca 20 boller i en god str af denne portion Ingredienser Dej: 375 g smør 25 g sukker 500 g hvedemel 1,25 dl sødmælk 2 æg 50 g gær 15 g kardemomme Marcipanmasse: 125 g smør 125 g sukker 125 g marcipan Glasur: 350 g flormelis 20 g kakao ½ dl varmt vand Ristede hasselnødder til pynt Fremgangsmåde Dej: Mælk, gær og sukker opløses. Smør, æg, kardemomme og hvedemel blandes i. Æltes i 5 min. Stilles i køleskab 20 min. Herefter rulles dejen ud til en firkant med en tykkelse på 0,4 cm. Dejen skæres i firkanter på 10x10 cm. På midten i hver firkant lægges ca. 15-20 g marcipanmasse. Enderne lukkes sammen ind mod midten, og bollerne sættes på pladen med samlingen nedad. Bollerne stilles til hævning i 1-1½ time et lunt sted. Efter hævning pensles de med æg. Bages i ca. 8-10 min. ved 220 grader. Efter bagning skal bollerne afkøle. Derefter pyntes de med glasur og ristede hasselnødflager. Marcipanmasse: Sukker, smør og marcipan røres sammen. Glasur: Flormelis, kakao og varmt vand røres sammen men den havde du nok regnet ud :)

Anmeld

12. december 2010

Charlotte d. 17.-vb

Tak for opskriften til Soap og Helene - det lyder lige som det, jeg leder efter. Helene: Jeg skal nok melde tilbage, om vi er i wienerbrøds- eller bollegenren.

Anmeld

12. december 2010

Det er stadig mig-vb

Charlotte d. 17. skrev:
Tak for opskriften til Soap og Helene - det lyder lige som det, jeg leder efter. Helene: Jeg skal nok melde tilbage, om vi er i wienerbrøds- eller bollegenren.
Jamen jeg er faktisk ved at lave dem, de skal bare hæve færdigt og bages.... :) - du laver dem måske også idag?

Anmeld

12. december 2010

Charlotte d. 17.-vb

HeleneK Mor til 6 skrev:
Charlotte d. 17. skrev:
Jamen jeg er faktisk ved at lave dem, de skal bare hæve færdigt og bages.... :) - du laver dem måske også idag?
Nej, det blev kun til brunkager i dag - men så må du jo vende tilbage med en melding til mig i stedet. Marcipan går man aldrig galt i byen med, så jeg er ret forventningsfuld.

Anmeld

12. december 2010

Det er stadig mig-vb

Jaaa, jeg har lavet en portion efter opskriften, og en portion efter opskriften + m blød nougat. Jeg fik 24 stks ud af hver portion. Min søn skal nemlig have dem med blød nougat og marcipan med på arbejde imorgen. Han er en blød nougat freak, så det var hans påfund, det mente han sagtens kunne gå an :) Men jow, jeg melder tilbage....

Anmeld

12. december 2010

Det er stadig mig-vb

Jamen det kan du ROLIGT kaste dig ud i Charlotte d 17. Dejen var nem, også til udrulning. Og bollerne, som mere var en alm bolle, vil egne sig godt til fødselsdagsbordet. De mætter godt! Synes begge varianter smagte helt vildt godt. Dog bruger jeg meget sjældent glasur fordi jeg synes det er meget sødt, så istedet brugte jeg chokoladeovertræk (de der knapper du ved) og det gav en lidt bitter smag til det i forvejen søde. Jeg kom dem bare oven på bollerne og lod dem smelte... Og jeg kom heller ikke kardemomme i, for det kan børnene ikke lide. Istedet kom jeg så lidt vanille i og det blev også godt. Vil også tro man som fyld kan bruge æble, sveske, abrikos og den slags, som en form for fastelavnsboller, og så bare bruge farvet glasur i moderate mængder. Så klart en anbefaling herfra.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.