Ene kat, hvilken race - børnevenlig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.878 visninger
22 svar
0 synes godt om
4. november 2010

Det er stadig mig-vb

Efter kaninens død er kat nu kommet på tale. Jeg er selv glad for Main coon, men mener ikke den egner sig om enekat og har brug for en anden kat som selskab...?? Jeg havde engang to. Er der andre katte der er egnet som enekat?? Og indekat. Gerne en racekat. Med mindre der sidder én med nogle killinger der er særlig søde :laugh: Nogen der ved noget om katte???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. november 2010

desirefinck-vb

Jeg er slet ikke til katte, men en har alligevel fanget mit hjerte og det er en Siameser som jo er en racekat, det er en meget social kat og elsker opmærksomhed.

Anmeld

4. november 2010

Det er stadig mig-vb

Jeg har kun haft alm huskat og så main coon...og vist også en skovkat engang. Har også overvejet en Ragdoll selvom de godt kan blive temmelig store..... Siameser, dem kender jeg ikke rigtigt - andet end af navn og billede :)

Anmeld

5. november 2010

Kirle-vb

Ragdoll er meget børnevenlige men kræver kattevenlige børn netop fordi den ikke forsvarer sig. Maine Coon kan sagtens afhængig af temperament (kastereret hankat er særlig ideel) være en super kammerat for børn. Hvis vi snakker selskabskatte så skulle birma eller perser være det bedste. Hvis man ikke er til de rene persere kan man vælge en perserblanding. Norske skovkatte er meget vilde og kræver både plads og kan forsvare sig. Så jeg vil sige at det handler MEGET om hvilke slags børn man har ;) Omkring to katte problematikken så synes jeg at en mus, kanin, marsvin, hamster, fisk eller lign ofte kan være lige så godt selskab. Da vi havde maine coon havde vi en mus til den. Den hed ATV - Antons TV ;)

Anmeld

5. november 2010

Soap-vb

Har du kigget på Bengal? De blir stor og er sindsygt flotte og efter hva jeg har fået fortalt er det en glimrende ene kat da den skulle foretrække mennesker frem for egen slags :)

Anmeld

5. november 2010

Rita-vb

Jeg tror det afhænger mere af den enkelte kats personlighed end af racen :) Vi har haft en megabørnevenlig skovkat. Hun kunne godt finde på at lange ud efter os voksne, men hun har aldrig gjort børnene noget :) Som barn havde jeg en siameser - hun fandt sig i alt, inkl dukketøjspåklædning og trivedes klart bedst som enekat. Vi har også haft en del alm huskatte - og de har været meget forskellige personligheder. Nogle har været glade for børn, mens andre ikke har. Nogle har været glade for katteselskab, mens en anden ikke kunne udstå synes af andre katte :) Vi har primært haft hunkatte - og alle har været steriliseret (to af dem fik lov at få et kuld killinger først) :) Jeg tror det vigtigste er at vælge en killing, der kommer fra et hjem med børn - så skal det nok blive godt :)

Anmeld

5. november 2010

Det er stadig mig-vb

Jamen tak for råd, jeg har faktisk slået alle kattene i har nævnt op, og blevet dét klogere :) Indtil videre satser jeg på Ragdollen og har fået anbefalet en super opdrætter. Hun har så ikke killinger i øjeblikket men regner med en af kattene er drægtig, eller at en af kattene bliver det efter nytår. Og det passer perfekt, da den ikke er helt gratis, og jeg også enten vil have killingen NU eller et stykke tid efter jul, så den ikke kommer og bliver sådan en slags julegave, som jeg er modstander af. Og børnene er jo så store, at de sagtens kan forstå informationer omkring en kat. Det gik også super godt med kaninen, som jeg lærte dem de ikke måtte løfte og skulle være i fred når den forsvandt osv. Så det bliver ikke et problem. Problemet er mere, at min kæreste er rædselsslagende for katte :huh: Vi har for år tilbage haft kat, og han kunne simpelthen ikke slappe af når den var i nærheden og gik nærmeste og kiggede sig over skulderen når han skulle ud på toilettet osv. Så jeg tænkte om jeg kunne finde en hypnotisør der måske kunne få fjernet hans angst :) Han har selvfølgelig sagt det er i orden at vi får kat, men har også sagt at han altså er skide bange og givet udtryk for, at han gerne vil i 'behandling' inden den kommer. Og så har han kigget på Ragdollen og synes den ikke ser så angstprovokerende ud - muligvis fårdi den har blå øjne, er lys og semilanghåret. Bengalen og Siameseren gjorde ham stiv af skræk blot tanken om at de kunne komme til at bo her, og sagde hele tiden, HVIS i vælger sådan en kat, så kan det godt være jeg må flytte ud i den anden lejlighed :laugh: Og vi vil jo rigtig gerne beholde ham, hahahaha. Så nu må jeg også i gang med at finde en hypnotisør.

Anmeld

5. november 2010

als-vb

udseendemæssigt er der ikke den store forskel på en ragdoll og en hellig burma

Anmeld

5. november 2010

MAMMARAZZI-vb

Jamen stakkels mand :laugh: :dry: :blush: Jeg har haft en ganske almindelig huskat, der også var indekat - super til børn :cheer: Det værste ved at han er så bange er, at det kan katten lynhurtigt mærke :huh: Da jeg havde kat, havde jeg en faster, der var bange for katte - og den fulgte hende konsekvent (for at kæle) HVER gang hun var her. ...os andre måtte pænt komme til dén :P

Anmeld

5. november 2010

Spunk-vb

Jeg er meget fascineret af somalien - den er meget smuk. Men jeg aner intet om dens temperament. Og så et program om en der hedder Savannah den anden dag - men de kan åbenbart koste op til 20.000 dollars og det er vist heller ikke sikkert at den er lovlig - det er en krydsning mellem en serval og en alm. kat. Men smuk er den. British shorthair - classic tabby er også meget smuk - det er såden en der er med i whiskasreklamerne. Hvis jeg var enlig ville jeg sikkert blive sådan en skør kattedame :laugh: Ang. temperament, så hælder jeg mest til en alm. huskat - som regel har de et skønt temperament og er billige i anskaffelse. Maine Coon er lidt for mærkelige for mig og måske heller ikke så egnet fordi de primært nytter sig til en person.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.