Styr på julen - tror jeg...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

774 visninger
13 svar
0 synes godt om
24. oktober 2010

Webredaktøren-vb

I år har jeg været meget i tvivl om, hvor vi skulle holde jul... komplicerede familieforhold og bla. bla. bla., så der er ikke så faste traditioner. Jeg har en fantastisk onkel og tante, og nu har de helt uhøjtideligt sagt, at vi er velkomne der - det vil vi gerne :) Men (for der er jo altid et men), i år er egentligt det år, hvor jeg 'plejer' at holde med min søster. Hun bliver helt sikkert skuffet over vores nye planer, for så er hendes datter eneste barn juleaften, fremfor at kunne fejre jul med kusine og fætter (mine børn). Er I andre gode til at sige fra og fokusere på egne behov, eller får I også dårlig samvittighed, når I ved at I skuffer andre...?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. oktober 2010

Charlotte d. 17.-vb

Webredaktøren skrev:
I år har jeg været meget i tvivl om, hvor vi skulle holde jul... komplicerede familieforhold og bla. bla. bla., så der er ikke så faste traditioner. Jeg har en fantastisk onkel og tante, og nu har de helt uhøjtideligt sagt, at vi er velkomne der - det vil vi gerne :) Men (for der er jo altid et men), i år er egentligt det år, hvor jeg 'plejer' at holde med min søster. Hun bliver helt sikkert skuffet over vores nye planer, for så er hendes datter eneste barn juleaften, fremfor at kunne fejre jul med kusine og fætter (mine børn). Er I andre gode til at sige fra og fokusere på egne behov, eller får I også dårlig samvittighed, når I ved at I skuffer andre...?
Jeg får også dårlig samvittighed - så dårlig, at jeg som regel gør som forventet/aftalt for ikke at skuffe nogen, med mindre altså, det forventede ville føre til virkeligt store gener for mig og mine. Jeg har en kollega, som blev 'udelukket' fra at holde jul med sin søster og hendes familie, fordi hendes datter og svigersøn mente, de ellers blev for mange, og dermed måtte han sidde blot med sin kone og to voksne døtre et par år - han er 60 år gammel, 'stor og stærk', og det var lige, så hans stemme rystede, da han fortalte om den ene datters skuffelse. Det er et virkelig følsomt emne - jeg håber aldrig, jeg vil føle mig 'lukket ude' eller fravalgt af familiemedlemmer.

Anmeld

25. oktober 2010

Trunte K-vb

Charlotte d. 17. skrev:
Webredaktøren skrev:
Jeg får også dårlig samvittighed - så dårlig, at jeg som regel gør som forventet/aftalt for ikke at skuffe nogen, med mindre altså, det forventede ville føre til virkeligt store gener for mig og mine. Jeg har en kollega, som blev 'udelukket' fra at holde jul med sin søster og hendes familie, fordi hendes datter og svigersøn mente, de ellers blev for mange, og dermed måtte han sidde blot med sin kone og to voksne døtre et par år - han er 60 år gammel, 'stor og stærk', og det var lige, så hans stemme rystede, da han fortalte om den ene datters skuffelse. Det er et virkelig følsomt emne - jeg håber aldrig, jeg vil føle mig 'lukket ude' eller fravalgt af familiemedlemmer.
Det koncept giver slet ikke mening i min verden - der kan man ikke være for mange til juleaften, men OK er så også vokset op med mindst 30 mennesker til julemiddagen. Omvendt kan man ikke regne med altid at holde jul med børn og mange mennesker. Tror at jeg ville overveje at foreslå at hjælpe til ved et julearrangement hvis jeg ikke var tilfreds med hvem og hvor mange, jeg skulle holde jul med. Vi rykker helt fast rundt mellem vores forældre, men det går det formentlig snart ged i, nu vores søskende er begyndt at stille med sammenbragte familier, der også skal tages hensyn til. Pønser på snart at kaste os ud i at holde juleaften selv, så vi selv kan bestemme og det ikke er os, der skal finde ud af at komme frem og tilbage med gaverne.

Anmeld

25. oktober 2010

als-vb

uh den dårlige samvittighed....det er noget fanden har skabt. Er så dårlig til at sige fra og ikke bare gøre som jeg helst selv vil i tilfælde af at nogle skulle blive skuffet. Mig og kæresten har snakket en del om vi godt kunne tænke os at leje en hytte langt ude i Nnorge eller sverige og så bare holde en helt stille jul der bare os. Men ved bare at der er nogle der så ikke mener de får deres tur. Vi skifter jo også fra år til år mellem de to familier.

Anmeld

25. oktober 2010

MetteNB-vb

Åh jo dårlig samvittighed - har jeg haft et par gange i forhold til mine svigerforældre, men jeg tager altså ikke derover hvert andet år alligevel...... Vi var der for første gang for 2 år siden, og vi har også sagt, vi kommer der i år. Det er nu mest for min mands skyld. På papiret skal jeg arbejde. Der 'plejer' ikke at være nogen hjemme på mit arbejde juleaften, men men men der kan jo altid ske noget. Sidste år endte det med, at der var en, der alligevel ikke skulle til sin familie. Det fandt min kollega ud af den 23. om aftenen, så intet er sikkert før juleaften er ovre, men jeg tror nu ikke, jeg skal arbejde. Derfor valgte vi mine svigerforældre, hvis nu jeg ikke kommer med, så kan min mand og banditterne hygge med dem ;0) Jeg tænker, vi tager en jul af gangen, og så må vi se, hvad vi har lyst til fra år til år. Har et år inviteret svigerforældrene her. Det takkede de nej til, og så er det jo sådan. Så kan jeg også takke nej til at være hos dem..... eller rettere ikke sige, vi kommer til dem, for de inviterer ikke. De afventer, hvad vi selv kommer på banen med. Ikke fordi de ikke gerne vil have os til at komme. Det er der ingen tvivl om, og de elsker vores drenge, men de er ikke så gode til selv at tage initiativer.......

Anmeld

25. oktober 2010

Spunk-vb

Vi har ikke nogle helt faste aftaler - men alligevel er det som regel med mandens familie hvert andet år og min hvert andet år. Dog er det forskelligt hver der er 'værter'. Nu er der desværre sket et eller andet, så min ene søster og jeg er kommet ud af sync. Dvs. jeg skal holde med svigerfamlien i år og hun med vores familie. Det er vi ret kede af, for vi har et tæt forhold og har nu også børn der kun er 9 måneders forskel på, så det ville være dejligt hvis vi kunne holde jul sammen hvert andet år. Men som i jo nok kender det fra jer selv, så er det svært at lave om på. For det påvirker jo flere andre familier.... Men det med dårlig samvittighed kender vi alt til her i huset - især fordi der er nogle der sidder alene ind imellem.

Anmeld

25. oktober 2010

Polyp-vb

Vi tager det lidt på slump, der hvor det passer bedst...tror, det bliver hos os i år, men at knægten starter med at være hos mormor og morfar fra fredag den 17 - hvor de så henter ham fra træning, da vi begge skal til julefrokoster og han ikke skal være alene hjemme om natten - det betyder så at han misser sidste skoledag før jul...men det lever han fint med...gider ikke kirken og kaffe/kage alligevel. Så kommer de hos os den 24 om eftermiddagen - og formentlig kommer min bror og hans familie også - vi ved endnu ikke om de skal til Nordjylland eller ej...det er ikke 'Jyllands tur', men... ...eneste sikre er, at ingen af os andre gider til brormand og co...fordi de ikke laver julemad og pynter op!

Anmeld

25. oktober 2010

Det er stadig mig-vb

Uha, altså lige mht julen, så værner jeg om de gamle aftaler, og de gamle aftaler kommer altid først, hvorfor jeg så fravælger de nye (med god samvittighed)...... Nu har jeg så altid holdt julen, så det er meget nemt. Men jeg kan se min ældste søn har fået noget af et problem, fordi han helst vil være hér og hans kæreste helst vil være hos sin Mor. Så en overgang ville han tage en af tvillingerne og holde jul her, mens kæresten tog den anden tvilling og holdt jul dér... :laugh: SIKKE noget PIS! De skal da være sammen i julen alle sammen, og for min skyld ingen alarm hvis de holder julen hos hendes forældre, så kan de jo bare komme her d 25'ende eller 26'ende December. Men han VIL IKKE holde jul hos hendes forældre, han vil hjem til Moar, så lige nu har de indædte diskussioner fordi 'han bare skrider fra det hele' og overlader tvillingerne til hende (han må heller ikke tage dm med!), så det er jo lidt svært :laugh: :laugh: Så dét kan julen så også være, stridigheder, hvem skal holde jul med hvem og hvorfor. Og hvorfor ikke. Der har altid ligget en lille smule lettelse over, at jeg ikke har nogen svigerfamilie, men desværre er kampene så rykket ind hos ungerne og deres kærester istedet :laugh:

Anmeld

25. oktober 2010

Titte-vb

Vi holder jul med min familie i år, dvs min søster far og evt bror, hvis ikke han vælger at have døgnvagt ved Falck også iår. Min mands bror er lige blevet alene og kommer nok også til at sidde selv juleaften. Min svigermor har vi haft inviteret sidste gang vi holdt med min familie og det bliver hun nok også i år. Men jeg hader den dårlige samvittighed, min søster har meldt ud at hun ikke kommer juleaften hvis vi også inviterer min mands bror, for hun orker ikke så mange mennesker denne aften. Og på en måde er det vel ok, for vi plejer ikke at holde jul med min svoger det andet år, for han snakker ikke med sin mor; min svigermor, og så vil det også blive underligt at sidde juleaften:0/ Men hvis det lykkes os at få børn, så vil det blive sådan at vi holder jul hjemme hvert år, så kan de der har lyst komme, jeg husker som barn at vi var hjemme og kunne lege med vores gaver og den glæde det gav var stor!

Anmeld

25. oktober 2010

kongster-vb

Vi har 4 sæt bedsteforældre fordi både mine og min mands forældre er skilt. Og jeg får nervøse trækninger af at vide hvor jeg skal holde jul 30 år frem i tiden, så det der med at 'gå på tur' den holder ikke hos os. Vi tager det lidt af gangen og finder ud af hvad der passer bedst ind i vores og andres planer. I øvrigt er det ikke mig der har bestemt at de skulle skilles, så jeg nægter at have dårlig samvittighed over at de ikke får fornøjelse af vores selskab hvert eller hvert andet år. I år skal vi være her og så kommer min far og hans hustru. Min svigermor blev inviteret men har lavet andre planer, fordi hun troede vi skulle til Jylland. Æv. En ting er dog sikkert - ingen kommer til at sidde alene. Vi inviterer også svigerfar og hans hustru i år og hvis de kommer er det bare fint. Det er ikke så stor en ting for mig hvor jeg er d. 24. Jeg kan godt lide julen og alle helligdagene hvor vi er sammen og spiser god mad men hvor jeg lige er hvornår betyder ikke så meget. Jeg gider bare ikke stresse eller have dårlig samvittighed. Som skrevet før, så mener jeg at julen er børnenes fest og så må de voksne sluge nogle kameler og holde jul hos svigermor eller med den irriterende onkel og evt uden and eller flæskesteg, hvis det sikrer en hyggelig jul for børn og ældre.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.