I de mange år, jeg boede alene, inden der kom mand og børn til, vaskede jeg 3 maskiner hver 2. uge. Det var ret fast, for jeg skulle ud på gaden og rundt om et par hjørner, så det var et projekt, der skulle sættes tid af til. Så mindre end tre maskiner hver anden uge tror jeg ikke, man kan klare sig på - tværtimod tror jeg nemt, der kan komme flere maskiner oveni, når det er nemt og gratis at vaske (som for din datter)...
Jeg synes, at jeg kan huske, at prisen var omkring 75 kr pr. gang (incl. sæbe & centrifugering men ekskl. tørretumbling). Lidt hovedregning fortæller mig så, at vi lander omkring 2000 kr på et år. Det er prisen for at vaske sparsommeligt ude, og det er jo også et alternativ for din datter, hvis ikke hun gider betale en tier for en vask hos dig. Iøvrigt er en tier jo ikke mange penge - men selv med gode vaskevaner kommer hun ikke under 600 kr for et år - og de kan sikkert mærkes i dit budget.
Rent principielt synes jeg ikke, at unge voksne behøver betale for at bo / vaske / spise hos deres forældre. Selv har jeg i flere år, efter at jeg flyttede hjemmefra, benyttet mig af, at mine forældre havde en ok indtægt, mens jeg var på SU - og der røg pengene i et vist omfang i min retning. Og selvfølgelig skulle du ikke stå ved døren med en regning, når datteren kom hjem med flyttekasser og røde øjne...
Men jeg synes, at man bør lære sine børn at tage ansvar. Det er ikke ansvar, når man flytter hjem uden at bidrage til husholdningen hos en mor, der er på SU. Og når det holder op med at være en kortvarig nødløsning.
Så mon ikke I skulle tage jer en alvorlig snak?
Anmeld