Jeg er enig med kongster: Når din økonomi er superstram skal din datter selvfølgelig bidrage til husholdningen, ikke kun til vaskeregningen. Og hvis du for dig selv går og tæller hvor ofte hun er i bad og hvor længe ad gangen, så er der lagt op til kommende familiekonflikt...
Jeg ved ikke rigtigt, hvordan du skal gribe det an uden at pigen synes at du er smålig og irriterende og belærende eller... Det kommer jo også an på, præcis hvordan du betaler for forbruget i dit hjem - om du fx kunne lukke døren af til hendes værelse og spare på varmen, hvis hun ikke var der. Og om I spiser sammen. Og om hun er typen, der har både tv og pc tændt på værelset døgnet rundt osv. Det kommer også an på, hvor længe du forventer, at hun bliver boende. Og - synes jeg - hvordan hun bruger sine penge. For du har jo nok mere glæde af at pigen lægger 5000 kr til side hver måned for at spare op til lejlighed, end at hun bliver boende i årevis.
Jeg tror, at du via dit energiselskab kan finde gennemsnitspriser for, hvor stort forbruget er i forskellige typer familier. Det kan du bruge sammen med dit budget osv. til at sammensætte en regning til hende. Den kan du så vise hende og sige, at prisen for at bo hos dig er kr. xxx fra om en måned. Og sige, at hun er velkommen til at flytte, hvis hun synes, at du er urimelig.
Anmeld