Det irriterer egentlig aldrig mig at der er løse hunde, uanset hvor det er...
det der irriterer mig, er de hunde der ikke kommer eller lægger sig når ejeren råber...
De værste hunde er dog dem, der stirrer på en legekammerat/offer og ikke engang vender ørerne tilbage mod sin ejer, trods den stopper ved opråb.... Jeg synes oftest det er de hunde der pludselig springer frem....
kommer der en glad hvalp løbenede mod mig (ja eller en glad gammel hund) så smiler jeg, står stille ved den, og siger pænt hej til den, og venter på ejeren, hvis denne er i sigte....
Hvis hunden derimod er højspændt, og ikke lytter på hverken mig eller ejer, så står jeg stille, og er inderst inde en lille smule i panik...
en episode fra da jeg selv havde en hund at passe....
Jeg går ude på vores kæmpe parkeringsplads, som ligger til åbne marker og 1 genbo. 'Min' labrador tæve går løs, for hun kender vejen, og hun stopper ALTID når jeg beder hende om det. uanset hvad hun har fået øje på, og også selvom hun har taget jagten op på et eller andet flygtende kræ.
Genboen støvsuger bil, og kan derfor hverken høre eller se, at hans rottweiler tæve spænder op ved synet af min lab.
Rotten vælger at elastikhoppe tværs over vejen, for lige at hilse på lab. HER går jeg en lille smule i panik, ikke umiddelbart fordi hans hund løber over vejen, og ikke umiddelbart fordi begge hunde er løse ved åben vej. Næh jeg panikker en lille bitte smule, fordi den lab tæve jeg fiser rundt med er lidt en sur kælling når det kommer til andre hunde... Hun kan SAGTENS acceptere deres nærvær men hun gider IKKE blive snuset i røven eller hundset rundt med. Og nu ved jeg så ikke lige om nogle af jer har mødt en anspændt Rott. Men sådan en skubber og maser dig simpelthen rundt, til den selv mener den har udført en nøje undersøgelse af dig og din hund... Her koncentrerer den sig om min lab. Som altså står pænt ved min side... Hun er meget på vagt, og indikerer kraftigt, men uden gøen og tænder, at hun IKKE gider lege. Men denne Rott prøver alligevel hele tiden at mase sig ind på hende. Umiddelbart står jeg imellem dem, og puffer lidt hovedet væk på Rotten mens min hund langsomt spænder lidt op SAMTIDIG med at hun har både et øre og et øje på mig, som har bedt hende IKKE deltage i den leg.
Rotten er fatsvag, og jeg råber gentagne gange meget højt på dens ejer, som først efter mindst 5 opråb hører mig og kigger ud fra bilen. Han stiller sig op, temmeligt forskrækket, og råber på sin hund som bare IKKE lystrer. den kigger ikke engang på ham, eller vender et øre mod ham. til sidst render han selvfølgelig over vejen, og proklamerer at den altså ikke gør noget... Nej nej, men jeg ved at min hund vil snappe hvis ikke snart den Rotte tager snuden til sig, og hvad så hvis Rotten beslutter at tage kampen op mod min gamle halvstive tæve? Så er både jeg og lab sgu da middagsmad for det kræ...
Så kan man sige, at jow, min hund burde måske ikke gå løs, når den ikke gider være social med andre løse hunde.... Men på den anden side, så var hunden jo på MIN matrikel, den stod STILLE og havde 1 øje og 1 øre på sin ejer, til trods for at den faktisk blev truet på eget territorie. Hvorimod den Rotte valgte at løbe over vejen, og trænge ind på en anden hund OG dens menneske på fremmed territorie.....?
Tja jeg holder på at jeg havde mit på det rene, for nok var min hund en sur gammel tæve, men hun vidste også at hun skulle lytte efter sin ejer, og selv hvis jeg ikke havde været der, så havde hun ikke gidet deltage i det show, men hun havde måske valgt at snappe ud med det samme for at blive fri... Og hun havde ALDRIG valgt at gå over vejen...
Rottens ejer derimod, burde jo nok ikke lige støvsuge bil, med en løs Rott og intet hegn i haven ;)
Anmeld