Ja det var forkert, men alligevel...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

681 visninger
17 svar
0 synes godt om
17. oktober 2010

TinaK-vb

Ih, har været ude og gå aftentur med min hvalp på snart 8 mdr.. Vi fulgte en gang/cykelsti, som snor sig mellem marker -og ja min hund var løs. Tilgengæld var jeg meget opmærksom på andre gående/cyklister. Og der var ingen.. Da vi vender om for at gå hjemad, ser jeg 100m forude, at der kommer en mand gående mod os. Jeg kalder hunden til mig, men samtidig kommer der en cyklist bagfra, der ringer med klokken (da jeg går midt på stien :) ). Hunden løber hen mod manden, jeg råber af hende, og hun stopper. Hilser pænt på manden og undskylder (som jeg kender perifert) og han hilser tilbage. Jeg har ikke helt fat i hunden, men hun står stille. Så står der pludselig en løbedame og RÅBER: 'Få så styr på din hund, få så styr på den', og min hund reagere (som alle andre hvalpe) ved at løbe hen imod hende, men hun stopper da jeg kalder på hende og jeg får fat på hende. Hunden har ikke været tættere på cyklisten end 1 m og 10 m på det løbende kvindemenneske.. Tilgengæld har manden jeg møder først bare gået forbi, men hun kommenterer til ham, at 'den angreb cyklisten' og han siger ingenting. Det er min fejl, jeg burde ikke have min hund løs (men for helvede, vi havde da gået i 40 min uden at se et øje, og det er sgu uheldigt at de 3 vi møder på vores 60 min gåtur kommer samtidig) Men er det så ok, at kvindemennesket råber af mig?? Hun skriger at jeg skal tage at få styr på min hund, at hun vil have mit navn så hun kan politianmelde mig, at jeg overhovedet ikke burde have hund.. Da jeg forklarer at det er en hvalp, som reagerer ved at tro hun ville lege, da hun råbte, men at hun ikke var i nærheden af hende -ja så farer hun mere op. Jeg forklarede, at hvis hun havde stået stille, så var min hund ikke løbet imod hende (hun stod ca 30 m væk). 'Jamen, den angreb også cyklisten' -råbte hun (og havde i øvrigt stillet sig 1 m fra mig). Nej, det gjorde den ikke, den løb over mod ham, da han ringede med klokken. Hun blev ved med at fable om mit navn, hvortil jeg fortalte at jeg da ikke havde pligt til at oplyse hende det. 'Det ved jeg godt, men så anmelder jeg dig bare anonymt'.. Da hun blev ved med at råbe, at jeg overhovedet ikke havde styr på min hund etc etc, spurgte jeg til sidst om hun ikke bare burde bruge sin energi på at løbe videre... Hun stoppede først med at råbe, da hun var nået ca 25 m væk.. Ja det var forkert af mig at have min hund løs (ligesom det er forkert af de mange andre hundeejere jeg normalt møder på vejen (hvor vi så tager vores hunde i snor, til vi har passeret hinanden)), men behøver man at fare sådan i flint?? Selvfølgelig tager jeg hensyn, og det er da også forfærdeligt, hvis man møder en løs hund, og man samtidig er bange for hunde -men da hun stiller sig 1 m fra mig, og min hund sidder på plads, så er man nok ikke bange for hunde... Hvordan ville I reagere? -Spørge om jeg ikke nok ville holde den i snor, da du er utryg ved løse hunde? -Nævne, at man vist ikke må have løse hunde -Råbe og skrige som det hysteriske kvindemenneske eller noget helt andet??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. oktober 2010

als-vb

syntes også hun overreagere helt vildt. Men klart jeg ville nok også nævne at der vidst er en der ikke er klar over at man skal holde ens dyr i snor. Jeg er ikke selv bange for dyr, men f.eks. min nevø er panisk angst for hunde (er blevet angreb af to forskellige) så jeg ved hvad en løs hund gør ved ham, han panikker og bryder grædende sammen og er bare så ulykkelig. Og desværre der der bare utrolig mange der tror de har styr på deres dyr (ligesom dig, også selvom det er en hvalp) og tror de kan kalde den til sig, men sjovt nok lykkes det bare ikke for alle. Var på legepladsen hvor der kommer en hund vi tror strefer rundt uden ejer, min nevø går i panik (løs hun = MEGET farligfor ham) og står og tuder snot, vi kalder uden virkning på kræet, efter 5 minutter dukker ejeren først op. og inden da har den jo jordet glad og frejdig rundt om os uden held til at fange den. Så jo må jo indrømme at hvis man ike er 110 % sikker på at kræet stopper når man kalder så skal den altid i snor uanset hvad. Er det ikke et dyr uden snor område,må man respektere det. Uanset der ikke har været nogen på stien i 10 minutter.

Anmeld

17. oktober 2010

TinaK-vb

Giver dig fuldstændig ret, Als. Jeg påtager mig også skylden. Det skal dog siges, at ja, min hund smider sig ikke ned ved kommando (er kun ca 8 mdr), men den kommer tilgengæld når jeg kalder... Og det gjorde den også i denne situation.. Har lige læst hundeloven, og der står faktisk, at det kun er i bolig- og bebyggede områder, at hunden SKAL være i snor.. dette er en sti med marker på begge sider, som går fra en by til en anden.. § 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem. En hund anses ikke for at være under ledsagelse, fordi den er under tilsyn fra besidderens bolig eller forretningslokale. Føres hunde i bånd, skal dette være så kort, at hunden holdes tæt ind til ledsageren. Såfremt hunde på de nævnte steder færdes løse uden at være i følge med en person, der har fuldt herredømme over dem, lader politiet dem optage og underretter besidderen. Er hunden ikke mærket og registreret, fremlyses den. Det gælder dog ikke, såfremt hunden bærer skilt som nævnt i § 1, stk. 1. Hvis besidderen ikke inden 3 døgn efter, at underretning eller fremlysning har fundet sted, indløser hunden ved at betale de udgifter, som optagelsen har medført, kan politiet afhænde hunden eller lade den aflive. Et eventuelt overskud ved afhændelsen tilfalder ejeren hvis han melder sig inden 3 måneder og godtgør sin ret, og ellers statskassen. Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om afhændelse af optagne hunde. Eller har jeg tolket forkert?

Anmeld

17. oktober 2010

dittelouisea@hotmail.com-vb

Hun lyder lidt overgearet, men måske har hun bare været skide bange.. Og så er det sgu synd hvis hunden skal leve hele livet i snor. Der står et eller andet sted at man gerne må lufte hund uden snor, hvis man har fuldt styr på den - øvelse gør mester. Forleden mødte jeg en der luftede to hunde, en med og en uden snor. Ingen af dem hørte særlig godt efter - havde min egen løbske tæve i snor og da hun stresset råber til mig at hendes hund ikke gør noget, kunne jeg simpelthen ikke dy mig for at svare tilbage 'men det gør min altså!'. Hvis hun nu havde råbt undskyld eller lign, for hun var helt klart i en stresset situation, havde jeg bare smilet og kløet hunden i nakken og den kunne hilse på min. Kunne bare mærke jeg blev lidt irriteret da jeg 'Blev bedt om at tage hendes ord for gode vare'... Alle der har haft en hund der har bidt eller lign, har da på et eller andet tidspunkt sagt at den ikke gør noget..

Anmeld

17. oktober 2010

kongster-vb

Altså nu synes jeg jo sjældent det er i orden at råbe efter folk og jeg kan faktisk godt lide hunde. Men! Jeg hader når folk hunde kommer galopperende med savl og snask til alle sider for at gnubbe sig op af mig og ejeren står og råber 'Den gør ikke noget. Den vil bare lege'. Eller når de ikke kan kalde den til sig med det samme. Tænk hvis mine unger fik lov at løbe hen og savle på folk og gnide is rundt på deres tøj og jeg stod og råbte 'De gør ikke noget. De vil bare lege'. Hvor mange mon gad lege med dem??? Og ja, det er bare en hvalp som ikke helt er trænet endnu, men så meget des mere grund til at have den i snor. Jeg forstår ikke at du ikke tog den i snor (eller holdt i halsbåndet) indtil folk var kommet forbi? Jeg har selv haft en hund som gik uden snor, men det var først efter års træning at jeg lod snoren blive hjemme fordi jeg havde fuld kontrol over den.

Anmeld

18. oktober 2010

mariamiss6-vb

Det irriterer egentlig aldrig mig at der er løse hunde, uanset hvor det er... det der irriterer mig, er de hunde der ikke kommer eller lægger sig når ejeren råber... De værste hunde er dog dem, der stirrer på en legekammerat/offer og ikke engang vender ørerne tilbage mod sin ejer, trods den stopper ved opråb.... Jeg synes oftest det er de hunde der pludselig springer frem.... kommer der en glad hvalp løbenede mod mig (ja eller en glad gammel hund) så smiler jeg, står stille ved den, og siger pænt hej til den, og venter på ejeren, hvis denne er i sigte.... Hvis hunden derimod er højspændt, og ikke lytter på hverken mig eller ejer, så står jeg stille, og er inderst inde en lille smule i panik... en episode fra da jeg selv havde en hund at passe.... Jeg går ude på vores kæmpe parkeringsplads, som ligger til åbne marker og 1 genbo. 'Min' labrador tæve går løs, for hun kender vejen, og hun stopper ALTID når jeg beder hende om det. uanset hvad hun har fået øje på, og også selvom hun har taget jagten op på et eller andet flygtende kræ. Genboen støvsuger bil, og kan derfor hverken høre eller se, at hans rottweiler tæve spænder op ved synet af min lab. Rotten vælger at elastikhoppe tværs over vejen, for lige at hilse på lab. HER går jeg en lille smule i panik, ikke umiddelbart fordi hans hund løber over vejen, og ikke umiddelbart fordi begge hunde er løse ved åben vej. Næh jeg panikker en lille bitte smule, fordi den lab tæve jeg fiser rundt med er lidt en sur kælling når det kommer til andre hunde... Hun kan SAGTENS acceptere deres nærvær men hun gider IKKE blive snuset i røven eller hundset rundt med. Og nu ved jeg så ikke lige om nogle af jer har mødt en anspændt Rott. Men sådan en skubber og maser dig simpelthen rundt, til den selv mener den har udført en nøje undersøgelse af dig og din hund... Her koncentrerer den sig om min lab. Som altså står pænt ved min side... Hun er meget på vagt, og indikerer kraftigt, men uden gøen og tænder, at hun IKKE gider lege. Men denne Rott prøver alligevel hele tiden at mase sig ind på hende. Umiddelbart står jeg imellem dem, og puffer lidt hovedet væk på Rotten mens min hund langsomt spænder lidt op SAMTIDIG med at hun har både et øre og et øje på mig, som har bedt hende IKKE deltage i den leg. Rotten er fatsvag, og jeg råber gentagne gange meget højt på dens ejer, som først efter mindst 5 opråb hører mig og kigger ud fra bilen. Han stiller sig op, temmeligt forskrækket, og råber på sin hund som bare IKKE lystrer. den kigger ikke engang på ham, eller vender et øre mod ham. til sidst render han selvfølgelig over vejen, og proklamerer at den altså ikke gør noget... Nej nej, men jeg ved at min hund vil snappe hvis ikke snart den Rotte tager snuden til sig, og hvad så hvis Rotten beslutter at tage kampen op mod min gamle halvstive tæve? Så er både jeg og lab sgu da middagsmad for det kræ... Så kan man sige, at jow, min hund burde måske ikke gå løs, når den ikke gider være social med andre løse hunde.... Men på den anden side, så var hunden jo på MIN matrikel, den stod STILLE og havde 1 øje og 1 øre på sin ejer, til trods for at den faktisk blev truet på eget territorie. Hvorimod den Rotte valgte at løbe over vejen, og trænge ind på en anden hund OG dens menneske på fremmed territorie.....? Tja jeg holder på at jeg havde mit på det rene, for nok var min hund en sur gammel tæve, men hun vidste også at hun skulle lytte efter sin ejer, og selv hvis jeg ikke havde været der, så havde hun ikke gidet deltage i det show, men hun havde måske valgt at snappe ud med det samme for at blive fri... Og hun havde ALDRIG valgt at gå over vejen... Rottens ejer derimod, burde jo nok ikke lige støvsuge bil, med en løs Rott og intet hegn i haven ;)

Anmeld

18. oktober 2010

kongster-vb

Jamen hvad er det for noget det dér 'Den gør ikke noget'?? Det kan da godt være det er rigtigt, men det er jo stadig ikke sikkert man gider snakke med hunden. Måske er man bange for hunde, har børn med som er bange for hunde, er allergisk overfor hunde, har sit allerpæneste tøj på til en første date med drømmemanden og har ikke lyst til at lugte af hund ensige få hundesavl på de selvsiddende. Eller måske kan man bare ikke lide hunde. At en hund ikke 'gør noget' er da ikke det samme som at så kan den bare rende hen til alle der kommer forbi.

Anmeld

18. oktober 2010

maj84-vb

Jeg er meget, meget bange for hunde, jeg ikke kender, så jeg ville heller ikke have taget det pænt, hvis jeg havde mødt dig med en hund uden snor...og så er det egentlig fuldstændig lige meget, hvor tæt hunden kommer på, og om du kan kalde den til dig - for skaden er sket, når hunden er begyndt at løbe i min retning! Det lyder måske som en overreaktion, og det er meget muligt, at det er mit problem og ikke dit, da du jo har styr på din hund, men alligevel...jeg ville højst sandsynligt droppe den løberute omgående, fordi jeg ville være bange for at møde en løs hund igen. Jeg kunne dog ikke drømme om at anmelde en løs hund (medmindre jeg har set den bide eller være aggresiv). At det er en hvalp gør i min verden kun den forskel, at jeg ville tro, den var mere utilregnelig end en voksen hund, og at jeg nok ville være endnu mere bange for den...

Anmeld

18. oktober 2010

Soap-vb

Altså og det her er ikke bebrejdende , i hvert fald ikke meningen men det kunne jo være at hun var skide bange, der er ret så mange mennesker som ikke selv har hund eller kendskab til hunde overhovedet som er skræmt fra vid og sans pga mediernes ekstreme og knap så objektive dækning af den nye hundelov så du kan jo spørge dig selv om du ikke ville blive bange hvis du rent faktisk troede at det var en glubsk hund som ville spise dig ? Ja overdrivelse men ikke desdomindre en mulighed Plus og du ved det jo godt for har selv skrevet det, hvad i alverden laver du med en 8 mdr gammel hund fri ? Du ved udemærket godt at loven påskriver at en hund kun må være fri så fremt ejeren har 100 % styr på den og den ikke er af de 13 racer som er blevet ulovlige så alligevel du havde ikke styr på hunde så alligevel er det dig som har ansvaret både som hunde fører over for din hund ikke at sætte den i sådanne situationer samt over for omverdenen da det jo er dig og ikke alle os andre som har anskaffet en hund

Anmeld

18. oktober 2010

kongster-vb

:klap: :klap: :klap: :klap: :klap: :klap: :klap: :klap: :klap: :klap: :klap: :klap: :klap: :klap: :klap: :klap: hehe - ku' ik' la' vær' :P

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.