Morgenhår og VIRKELIG dybe samtaler!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

649 visninger
11 svar
0 synes godt om
17. oktober 2010

Det er stadig mig-vb

Jeg har siddet 2 timer i morges og talt om MEGET dybe emner, så som tvangsægteskaber, religion, politik, økonomi, lægegerningen og en almindelig dag på retsmedicinsk - og min samtalepartner var min søns kammerat (som har overnattet her), en parkistansk dreng på 8 år der kom og vækkede mig fordi han ville spørge om noget angående tvangsægteskab :laugh: Det viser sig, at hans familie allerede har afsat ham til ægteskab med en pige der bor i Parkistan, ligesom det allerede er aftalt at ægteskabet skal indgåes når han fylder 18 år. Og dén synes han så liiige han skulle have vendt med mig en tidlig Søndag morgen mens alle de andre sov :laugh: (Sikke også noget at lægge på et barns skuldre i dén alder!)... Men hvor om alting er, så fik vi ellers nogle ordenlige samtaler omkring ALT mellem himmel og jord, lige fra uddannelser, studier, demokrati, mit eget liv, livet i Danmark og de danske værdier. Lige før da de skulle ud i fryseren og ha' en is, var der kun forskellige tilbage, hvor til jeg kan høre Umar sige ''jamen vi kan da bare stemme om hvem der skal have hvad...sådan ér demokrati og så må man bøje sig for flertallet'' :laugh: :laugh: Han har forstået pointen så godt, at det er ligefør jeg forventer en ophidset parkistansk familie der kommer og ringer på senere, hahahaha :laugh:

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. oktober 2010

MAMMARAZZI-vb

Er helt sikker på, at sådan et besøg er du også kvinde for at tage imod :laugh: Er der noget de er i tvivl om, er jeg sikker på, du har svarene B) Men sikke da noget at have og spekulere på i dén alder :dry: Ja jeg ved ikke hvornår det vil være en passende alder, at få sådan noget at vide... Hvor er det godt, at han har dig til at tale med om sådan noget - stakkels knægt :(

Anmeld

17. oktober 2010

Frede-vb

Ja, det er en helt anden verden, mange af vores indvandrere og efterkommere er voxet op i og et helt andet indblik, de har i mange ting i fht. os etniske danskere... selv har jeg to drenge i 9. kl. - én fra Tyrkiet og én fra Kurdistand -, der ved mere om samfund og religion, end jeg nogensinde kommer til at vide. De bruger rigtigt mange frikvarterer på at diskutere deres hjemlandes situation. NOgen gange bliver jeg nødt til at lave lidt sjov med dem, fordi de tit er ved at ryge i totterne på hinanden, og vi andre ikke kan holde ud at høre på dem længere. De har nærmest et had/kærlighedsforhold til hinanden. En dag blev det mig for meget med deres diskussioner, så jeg spurgte tyrkeren, om ikke godt hans land, der i forvejen er så stort, ikke bare kunne give de kurdere lidt land og så få munden lukket på dem... er du da svimmel, det fik diskussionen til at nå et forfærdeligt højpunkt. Kurderen gik i spagat og tyrkeren blev tosset, og de var nærmest ikke til at styre. Der stod en anden tyrkisk pige ved siden af og tog sig til hovedet... det blev ren kaos, og til sidst endte vi alle fire i et stort grineflip. Pigen kom næste dag og fortalte, at hun havde fortalt om situationen hjemme, og hendes mor var også kommet til at grine og havde sagt til pigen, at jeg var nuttet, når nu jeg vidste så lidt om deres hjemland og var kommet med det komiske forslag at give kurderne tyrkisk land. Så fik man lige dummestemplet... ej, mon ikke moren godt kan gennemskue, at det bare er gas :unsure:

Anmeld

17. oktober 2010

NikiFin-vb

HeleneK Mor til 6 skrev:
parkistansk
du mener måske pakistansk? De pakistaner er faktisk ret kloge. Undrer mig hvorfor de bor i sådan svinesti

Anmeld

17. oktober 2010

Kirle-vb

Hvor lyder ham Umar bare som en skøn dreng :D Og han vil sikkert vokse op og blive til en velreflekteret og fornuftigt voksen uanset om han bliver gift med en fra hans forældres oprindelige land eller ej :) Sikken en dejlig historie Helene :)

Anmeld

17. oktober 2010

Spunk-vb

Det må da være svært for sådan en lille dreng at vide at han er lovet væk allerede - han har vel dårligt prøvet sin første forelskelse endnu. Jeg skulle hilse fra min mand og sige, at det er ulovligt og at han mener at du bør melde det til kommunen.

Anmeld

17. oktober 2010

Happymummy-vb

Er det ulovligt? Der er trods alt nogen forskel på arrangeret ægteskab og tvangsægteskab - selvom det i nogle tilfælde desværre ender med at komme ud på et. Indtil videre er der vel officielt tale om arrangeret ægteskab, den mest almindelige måde at ordne den slags i Pakistan (og Indien og mange andre lande verden over). Og det er så vidt jeg ved ikke ulovligt (endnu)?. Men hvis familien siger'Det-skal-du-den-onde-lyneme-for-ellers-kaster-du-skam-over-familien/slår vi hånden af dig/det der er værre', når han som noget ældre (for en 8-årigs mening gælder nok ikke helt i dette tilfælde) siger Nej Tak - SÅ er der tale om tvangsægteskab. Meeen - når ægteskabet har været arrangeret fra barnsben af, så er det selvfølgelig ret svært at afslå, uden at vanære nogen... Det er jo ikke kun hans egen families forventninger, han skal leve op til, men også pigens familie, som i årevis har regnet med at få hende sikkert afsat. Så uofficielt kan man vel kalde det tvang... :dry: Men hvad med 24-års reglen? Betyder den ikke , at hvis han partout skal giftes med en fra pakistan i en alder af 18, bliver han ovenikøbet nødt til at flytte fra Danmark? :(

Anmeld

17. oktober 2010

Det er stadig mig-vb

Ja, ham Umar er en rigig sjov knægt og super intelligent, han har to lidt ældre søskende som har autisme i sådan en grad, at de hverken har sprog eller særlig kontakt med omverdenen, så godt de fik ham til sidst :) (Og han sover her igen i dag!), ved også hans forældre kan bruge weekenden, for de to lidt ældre er på 'værestedet' denne weekend, så mon ikke de trænger til et par fridage helt uden unger!? :laugh: De har jo mega kampe med de to syge børn, som i perioder er fuldstændig forstyrret pga medicin og som ikke sover om natten og går rundt og smadre tingene og sviner helt enormt (broren har meget med at rive alt i stykker), så skolebøger, aviser og plastikposer ligger allevegene hvis ikke de lige får det af vejen, og pigen går rundt altid i en blanding af hyl og gråd. Det er ganske forfærdeligt. Tror jeg var blevet sindssyg! :blink: Jeg tror nu ikke familien lever i en svinesti i Pakistan, de er vist mere velhavende og når jeg har set billeder derfra, så er det noget med flotte biler og store huse og grønne omgivelser, og ikke det slum vi ser på fjernsynet :) Ja, jeg har ét eller andet med børn, jeg ved ikke hvad det er, men de kommer altid til mig - både de stores venner, deres kærester og de smås venner - også selvom der ikke er nogen hjemme. Men jeg synes nu også det er meget hyggeligt, så får vi lige en hyggesludder og en kop te - nogen gange spørger jeg de små om de vil ha' en kop kaffe og en smøg (uden at blinke eller grine, men dybt seriøst), så er de HELT færdige og synes jeg er vildt sjov, og så er stilen ligesom lagt til de helt alvorlige samtaler :laugh: Jeg ELSKER børn, der ikke så megt pis med dém! :)

Anmeld

17. oktober 2010

kongster-vb

Fantastisk historie! Det er noget af det bedste ved at have børn - at man får de der dybe samtaler med dem og deres venner.

Anmeld

18. oktober 2010

mariamiss6-vb

Hahahhaha åh åååååh måske har du lige sørget for et pakistansk familieopgør dér ;) her tænker jeg specifikt på det med tvangsægteskaber... fortalte du ham det er ulovligt i DK ;) anyways... Dejligt du havde en dyb samtale med en 8 årig, som forstod pointen, og dejligt at både barnet og hansf orældre endte med en friweekend :) er sikker på alle trængte :D

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.