Juhuu - risengrøden brændte ikke på

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.069 visninger
20 svar
0 synes godt om
6. oktober 2010

Webredaktøren-vb

Det sker ellers hver evig eneste gang, at den står på juleris som min datter kalder det - altså risengrød. Det koger ALTID over og brænder typisk også på :angry: Men i går lykkedes det at lave den helt perfekte gryde risengrød :kok: :klap: Har I styr på jeres risengrød?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. oktober 2010

als-vb

jep, vi får det med jævne mellemrum. Kog op, og så eller bare ned på næsten ingen varme i 45 min så er der grød. og så skal der selvfølgelig røres en milliard gange i det for at dte ikke brænder på. Derfor laves det også med piskeris.

Anmeld

6. oktober 2010

Heidi Nielsen-vb

Jeps har fuldstændig styr på det.....kog op, skru ned og røre en hel masse gange og wupti så er der grød.... Uhmmm det skal vi vist snart have igen.....

Anmeld

6. oktober 2010

Kirle-vb

Ork ja! Herhjemme får vi gerne risengrød om søndagen eller hvis vi skal i cirkus og så skynde os hjem og spise FORDI og her er tricket søde kvinder og mænd derude. Høkasse! :) Kog ris og mælk op og put den i en høkasse. eft 4 timer har du risengrød UDEN brændt bund! :) Vi har ikke en rigtigt høkasse så jeg bruger en af gæstedynerne... :) pak godt ind og nyd søndagen som du vil uden at stresse over den forbistrede grød. For så spændende er det altså heller ikke at røre i en gryde - altså efter min mening :) :D

Anmeld

6. oktober 2010

Det er stadig mig-vb

Jeg lavede risengrød til ungerne i Mandags, og det blev en dejlig grød sagde de, selvom bunden i gryden var brændt godt en cm :laugh: Min grød brænder ALTID på, bunden af gryden er gylden og skal trække i sulfo inden gryden kan bruges igen. Og sådan SKAL det være, for sådan har det altid været!!!! :P

Anmeld

6. oktober 2010

Kirle-vb

HeleneK Mor til 6 skrev:
Jeg lavede risengrød til ungerne i Mandags, og det blev en dejlig grød sagde de, selvom bunden i gryden var brændt godt en cm :laugh: Min grød brænder ALTID på, bunden af gryden er gylden og skal trække i sulfo inden gryden kan bruges igen. Og sådan SKAL det være, for sådan har det altid været!!!! :P
HAHA min farmor lavede også altid brændt mad! Der gik sport i IKKE at ramme bunden. Og vi talte altid om at ræven var godt brændt, ved dog ikke lige hvorfor det var en ræv ?? Men min far syntes mad smagte bedst når den var lidt brændt! Mærkeligt at ens barndomsmad bare smager mest rigtigt! haha

Anmeld

6. oktober 2010

Happymummy-vb

Et trick, der også kan hjælpe er at glemme alt om slanke-tanker og bruge sødmælk... Har engang prøvet med skummetmælk - der brændte den nærmest på, før den var kommet i kog :S . Letmælk går en del lettere, men sødmælk er nu det bedste. Har fuldstændig ustabile og vekslende resultater med risengrødskogning, hvad enten jeg bruger dynemetoden eller konstant omrøring. Somedays I'm lucky - somedays I'm not. Der er nok et eller andet mønster, har bare ikke selv opdaget det endnu. Har bare erkendt, at med sødmælk går det meget oftere godt. Og - som en gammel bofælle engang sagde, da hun rørte en pakke smør i kartoffelmosen: 'Man skal have noget at stå imod med!' (hun var selvfølgelig selv tynd som en pind). Jeg har oplevet, at andre har formået at brænde grøden på ved dyne-metoden - så man skal lige huske at røre godt rundt, inden man stikker gryden ind under dynen.

Anmeld

6. oktober 2010

Titte-vb

Og jeg har et endnu bedre fif til at grøden ikke brænder på... TUPPERWARE!! Jeg har investeeret i en 'gryde' fra TW, og den kan bruges til riskogning, risengrød, dampning af grøntsager m.m. Der kan være grød til 4-5 personer i den,og det gode ved den er, at man sparer helt vildt på mælken, så det mælk der skal i kan man med god samvittighed bruge sødmælk! Man tager 1 del grødris og 2 dele vand, koger det i microovn i ca 15-20 min, koger 2 dl mælk op og hælder det over, lader det stå på bordet i 10 min og vupti, så er der risengrød. Det er godt, når man som jeg er den eneste i denne husstand der kan lide det, det går hurtigt og det brænder aldrig på, og så sparer man på fedtet. Det smager ligeså godt som det man laver i gryden!! 'gryden' kostede ca. 280 men fik rabat så jeg gav kun 220 :side:

Anmeld

6. oktober 2010

Rita-vb

Kirle skrev:
Ork ja! Herhjemme får vi gerne risengrød om søndagen eller hvis vi skal i cirkus og så skynde os hjem og spise FORDI og her er tricket søde kvinder og mænd derude. Høkasse! :) Kog ris og mælk op og put den i en høkasse. eft 4 timer har du risengrød UDEN brændt bund! :) Vi har ikke en rigtigt høkasse så jeg bruger en af gæstedynerne... :) pak godt ind og nyd søndagen som du vil uden at stresse over den forbistrede grød. For så spændende er det altså heller ikke at røre i en gryde - altså efter min mening :) :D
Det er bare ikke supersmart fordi man risikerer at der kommer bakterievækst i grøden, og disse bakterier kan afgive toksiner, der IKKE kan fjernes ved varmebehandling, så man kan blive temmelig syg af at spise grøden - også selvom man giver den et opkog inden man spiser den.

Anmeld

6. oktober 2010

Rita-vb

Jeg laver altid risengrød ved at koge risene op med lidt vand inden jeg hælder mælk i :) Og så slukker jeg for pladen når grøden er i kog - og giver den så et opkog hvert 20. min (for at sikre at temperaturen altid er over 60 grader) :) Det brænder aldrig på, men det tager et par timer at lave :)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.