BH har inddraget Bastians lur UDEN mit besyv!!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. oktober 2010

mariamiss6-vb

Jeg tror også jeg først vil holde på at han SKAL sove så længe han kan og vil... (og nej at spørge ham om han vil er ligesom ikke en løsning, for alle børn svarer sgu da nej) Men bortset fra det, så er jeg mest tilhænger af IKKE at vække børn, med mindre de er inden i en tydelig uhensigtsmæssig soverytme... Faktisk, så kan det betyde rigtigt meget for børns indlæringsevne og alt muligt andet, hvis de ikke får lov at sove middagsluren færdig ;) finder lige en artikel til jer :) Jeg har også som udgangspunkt sagt til dem, at jeg synes vi skal se tiden an til han er 4 (for længe siden da de troede at JEG ville have han ikke sov) Jeg tror dog sagtens Bastian ville kunne finde ud af at sove kun hver anden dag, eller have en vågen dag hver 3. dag. Han bliver ikke så let forvirret på den måde... Men jeg tror ikke hans søvnbehov vil være ordentligt dækket... Til trods for at han sover de der 1-2 timer hver dag, så går han altså stadig i seng klokken 19:30 - 20:00 uden problemer, og sover med det samme, og helt ind til vi skal op næste morgen. Han har aldrig været et barn der stod op klokken 05:00... Han står op til helt acceptable tider, o forhold til at vi jo skal op og ud af døren som alle andre arbejdende familier. Så jeg kan ikke se hvorfor han skulle trappes ud nu altså... Jeg er sikker på han fungerer bedst MED sin lur. Om så han sover en ½ eller 2 timer er fuldstændig lige gyldigt for mig, bare han når at slumre lidt ind så han kan bære sin egen krop resten af dagen....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. oktober 2010

mariamiss6-vb

Here you are my dear :) En artikel fra FOAs fagblad, om hvor vidt man bør vække sine børn eller lade dem sove tild e selv mener de er færdige, og hvorfor ;) http://www.e-pages.dk/foa/188/6 Håber linket går direkte ;)

Anmeld

7. oktober 2010

Det er stadig mig-vb

Jeg napper lige linket senere... Jeg synes man skal se på barnets trivsel, altid. Da mine sov i insitutionen, sov de så meget, så de slet og ret ikke var trætte om aftenen, hvilket var et KÆMPE problem og gav en hel forkert døgnrytme, og en typisk dag så faktisk sådan her ud. I insitution fra kl 9-10, over og lege og spise frokost, sove fra 11.30 til kl 16, hjem og hygge, spise, bade osv og så var ungen oppe til 01 0m natten :ohmy: Og da børn jo skal have mindst 8 timers søvn (og gerne mere), så kom de først i børnehave ved 9-10 tiden om formiddagen, blot for at lege og spise godt halvanden time, og så lige sove små 5 timer igen...og nogen gange når vi kom ved 17 tiden, så sov de stadigvæk, og var så oppe til 01-02.30 om natten - og vi skulle jo på arbejde og var ved at blive vanvittige!! Enden blev, at jeg måtte lave nogle skrumspring, så jeg arbejde om aftenen/natten, så jeg kunne nå ned med ungen ved 7-8 tiden om morgenen, selv lige sove, og hente ungen igen kl 13 (og bad dem om ikke at lægge til at sove!), hjem og afvænne ungen, sove da kæresten kom kl 17.30 og stå op og gå på arbejde, og fra arbejde gå direkte hjem og hente den lille og gå i insitutionen. Men i løbet af 1-2 uger kørte det fantastisk, for så have vi atter fået ham ind i en normal vane med at få ungen tidligt op, ned og lege og sove, max et par timer, så måtte de ældre børn hente tidligt, så ungen kunne komme hjem og hygge osv og ind i seng ved 20 tiden. Og det blev jo en hel anden og endnu mere glad og harmonisk dreng/pige (datten fik samme problem dernede!). Det kan jo ikke nytte noget at man ikke må vække børn, hvis det kommer til at betyde at både barn og voksne kommer til at lide voldsomt under det og at barnets døgnrytme bliver fuldstændig ødelagt, så de sover hele eftermiddagen, aldrig får lys, luft og leget, og udviklet sig motorisk. Og så istedet er fuldstændig friske og vil lege, når man i virkeligheden burde ligge i sin seng og sove, og dets forældre er fuldstændig rundforvirrede og hverken kan lege eller hygge, men kun være pisse sure og trætte fordi kl er 1-2 om natten og ungen netop har slæbt byggeklodserne ind i stuen og vil til at bygge :blink:

Anmeld

7. oktober 2010

Johannamor-vb

Jeg er enig med Helene: Børn har brug for søvn, forældre har brug for at være voksne sammen om aftenen, og (de fleste) voksne har brug for at kunne komme på arbejde om morgenen. Derfor oplever mange af os et tidspunkt, hvor vi må påvirke vores børns søvnrytme. Hos begge mine børn er det sket lidt efter at de var fyldt 3: Hvis de fik deres lur i børnehaven var de vågne til kl. 22, og vi kunne ikke drive dem op af sengen om morgenen. Altså besluttede vi, at de ikke skulle sove middagslur mere og efter et par hårde uger var alt bedre end før. Jo, jeg husker også den lille klumpedumpe-pige, der faldt over sine egne ben af træthed, når det blev eftermiddag. Og vi er stadig ude for at pigen kan falde i søvn foran børnetimen inden aftensmaden. Men vi begrænser det så meget som muligt, og jeg synes det er godt for hende, at det sker, som det gør. Vi ved nemlig, at hvis hun har sovet rigtigt hen ad eftermiddagen, så er det en kamp at få hende i seng. Hun kan ikke falde i søvn, græder ulykkeligt, fordi hun er bange for at være alene osv. Og næste morgen er hun kropumulig af for lidt søvn. Begge børn har så i en overgang sovet middagslur i weekenden, og i det hele taget må man lige tilpasse hverdagen til den ændrede rytme. Jeg siger ikke, at det er forkert at lade din dreng fortsætte med middagsluren. Men han har en alder, hvor det er rigtigt for de felste at droppe den. Og inden du går tilbage til middagslur må du lige snakke med pædagogerne om, hvilke begrundelse de havde for at tage middagsluren fra ham. Godt nok har det gjort noget på en uacceptabel måde, men det kan være, at selve beslutningen var rigtig?

Anmeld

7. oktober 2010

Det er stadig mig-vb

Nu fik jeg så lige læst det meste af linket, og der står heldivis også, at børn med et uheldigt sovemønster, naturligvis ikke hører med ind i ordningen.... Men jeg kan da godt forså at pædagogerne var vilde med ordningen nede i institutionen, for de havde stort set fri fra kl 11.30! Nogen gange når jeg kom ved 16 tiden, så havde de kun 1-2 børn, resten sov og havde sovet fra kl 11.30, enkelte lidt senere. Og det var jo samtlige forældre der var i oprør, for vi var ikke de eneste der havde natteproblemerne, alle kæmpede som vilde med at holde sig oprejst til langt over midnat, men de færreste kunne gøre noget ved det, fordi deres arbejdstider var fastlagt. Så de hev jo nogle små unger op om morgenen som jo var mere døde end levende fordi de kun havde sovet små 5 timer, og selvfølgelig var så skide trætte, at de igen fik sovet hele eftermiddagen væk i insitutionen - og så blev det skruen uden ende! Jeg var rasende den gang, for man blev drevet så langt ud psykisk, at man både overvejede skilsmisse og meget andet, fordi det hele sejlede pga sådan nogle dumme regler der nærmest smadrede hele familiens liv. Så alt med måde, det ligner ikke noget at lade små børn ligge og snorke en hel eftermiddag, så de hverken kommer ud i solen eller får leget i dagstimerne, det er jo logisk at sådan noget ikke fører til noget godt på sigt! En tidelig lur på max et par timer, fair nok. Hvis bare ungerne er glade når de kommer hjem, og trætte til vanlig tid, så fungerer det!

Anmeld

7. oktober 2010

Polyp-vb

Kan forældrebestyreler ikke længere bestemme over den slags regler - altså generelt, ikke for enkelte børn med specialbehov? Det kunne man i min søns institution...men det er jo også ved at være længe siden... og det er endnu længere siden ejg selv har arbejdet i daginstitution...men der var det da udelukkende forældrenes valg om og ca hvor længe børnene skulle sove.

Anmeld

7. oktober 2010

mariamiss6-vb

Det er altid forældrene der i sidste ende bestemmer.... MEN nede på mit arbejde har vi for eksempel en 2-årig der kun må sove 1½ time, og han sover oftest 2-3 timer hvis han får lov at bestemme selv... Nu er det bare sådan at efter 1½ time SKAL han flåes ud af krybben, og han gider ikke spise, og fungerer dårligt næsten resten af dagen... Hjemme falder han så omkuld til den tid moren ønsker sådan ca. simpelthen af udmattelse, og han har nu i 1 måneds tid ikke fået sin optimale søvn dækket hvis i spørger mig. Dét synes jeg er synd.... Han hører faktisk ind under et af de børn der er svag i fysiske ting, og som er meget i udvikling lige nu. Han har da brug for sin søvn, for at kunne indeholde ny læring. og for at kunne bære sin egen krop.... anyways nu var det jo ikke andres børn det handlede om, men altså mit barn ;) Og mit barn klarer sig RIGTIG fint med en lur... En typisk dag for ham er: op mellem 6 og 7 lur mellem 12 og 15 (ca 1½ time) (i hvert fald hvis hjemme, og ved selvvalg, i weekenderne) og nattesøvn fra ca. 20 til 6-7 stykker Det skal siges at han faktisk slet ikke altid er nem at få op om morgenen alligevel, trods han faktisk sover meget. Og at han falder i søvn straks, og uden postyr hver eneste aften.

Anmeld

7. oktober 2010

dittelouisea@hotmail.com-vb

Synes det lyder af ringe kommunikation.. Nu går Alma selvfølgelig kun i DP, men får dagligt et referat fra dagplejemoderen, og vi blev da også enige om at Ama skulle have en fuldtidsplads, når nu vi tog formiddagsluren fra hende, for ikke at forstyrre hendes middagslur alt for meget.. nu sover hun fra 11.30-til ca 15 i DP'en, og så har jeg ingen problem med at vække hende..

Anmeld

8. oktober 2010

Polyp-vb

sådan helt generelt bør man vel se på det enkelte barn - det kan jo også svinge fordi de eks er kommet lidt senere i seng af en eller anden årsag - men hvis der er tale om et barn, der altid er træt, så skal det da have lov at sove færdig netop for ikke at komme udviklingsmæssigt bagud. 'anyways nu var det jo ikke andres børn det handlede om, men altså mit barn Og mit barn klarer sig RIGTIG fint med en lur... En typisk dag for ham er: op mellem 6 og 7 lur mellem 12 og 15 (ca 1½ time) (i hvert fald hvis hjemme, og ved selvvalg, i weekenderne) og nattesøvn fra ca. 20 til 6-7 stykker' Det lyder da også rimeligt for en aktiv ungersvend, så jeg synes, du skal insistere på aat få genindført hans lur

Anmeld

10. oktober 2010

mariamiss6-vb

Jeps det vil jeg så også....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.