Jeg tror, at alt er helt normalt med din søn. Og jeg har selv oplevet med min nu 6-årige, at han i perioder er blevet ængstelig over ting, han tidligere har haft det fint med. Jeg tror, det er et udtryk for at ungerne lærer at forstå verden på nye måder.
Bedst er det sikkert, hvis han kan undgå at komme i de situationer, der gør ham bange - fx skal lyset da være tændt hele natten på hans værelse, hvis han har brug for det. Du kan også gå ud med ham i haven og spørge ind til, hvad der gør ham bange - og hjælpe ham med at tjekke, at der ikke ligger en tiger på lur gab bænken eller hvad han ellers forestiller sig. Og så kan du se, om du kan finde bøger om det, der gør drengen urolig. Dem kan I bruge til at snakke ud fra - ikke om angsten men om hvor fx nullermænd kommer fra.
Iøvrigt kan du måske snakke med pædagogerne i børnehaven - måske kan de hjælpe? Hos os havde vi store problemer med at vaske håret hos vores dengang 3-årige... men i børnehaven legede de frisørsalon, og så lærte hun det.
Kun hvis der er sket noget særligt i jeres liv, der kan forklare den større angst skal du tænke mere over, hvordan du kan hjælpe ham videre.
Anmeld