Umiddelbart er jeg FOR skovbørnehaver. Det er især godt, for børn med diverse immun-deffekter og den slags. altså, det er godt for immunforsvaret at være i en skovbørnehave.
Jeg arbejder selv i en integreret institution, hvor børnehavedelen er en skovbørnehave (og idræt) og jeg har i min tid mødt 2 børn, som jeg måske ikke synes egner sig til Skovbørnehave.
Disse to børn frøs altid, var trætte, og ret kede af det uanset vejret, fordi de simpelthen bare gerne ville sidde i ro og fred, og pusle med noget i stedet for at tosse rundt en hel dag...
Her er børnene altså ude i alt slags vejr, men der er da også mange dage hvor alle er hjemme, på legepladsen.
Hvis det pisøser ned, eller sner som død og helvede, så alle ungerne bliver sure og våde, så går man altså indenfor alligevel. Og det synes jeg er fint....
Her bor huset i skoven, så der er aldrig langt ud og hjem, og derfor ingen bustur. Kun på med tasken, og så afsted.
Måske gør det en vigtig forskel? fordi man både kan være impulsiv og fordi man kan fortryde en evt. tur ud...
vi har faktisk børn der af deres speciallæger er blevet anbefalet at søge plads hos os, fordi det ville være godt for deres evt. problemer.
Min yngste søn går i dagpleje, og hun kører den som skovbørnehave faktisk. altså de går tur stort set hver dag, og ser en heeeeel masse. Ikke så meget skov, men livet på landet, med kartoffelbønder og køer alle vegne ;) Han er en rigtig lille rødhåret hystade, og en tynd/lille en af slagsen endda. Men han ELSKER det. De spiser dog inde, for det gør man nu altså med vuggestue/dagplejebørn, det er bare lettest.
Så altså, jeg synes man som udgangspunkt skal sige ja til en skovbørnehave, og opfordre sit barn det bedste man har lært, men man må også erkende i ny og næ, at ikke alle børn egner sig til skovbørnehave... Nogle er bare mere til playmobil og klippe klister :)
Anmeld