Smagsdommer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

635 visninger
15 svar
0 synes godt om
27. september 2010

kongster-vb

Min datter sad og så noget Disneychannel Hannah Montana agtigt serieværk og jeg kom til at sige 'lad nu være med at sidde og kigge på det bras' til hende. Det blev hun naturligvis sur over og mente ikke, at jeg skulle sige at noget hun kan lide er bras. Det er for så vidt rigtigt nok. Det har jeg jo lært hende. To each his own og alt det der. Og nogen kan lide en slags mad/musik/film/bøger og nogen kan lide andet. Men jeg mener jo at der er kvalitetsforskel. Jeg kan anerkende at fois gras og blå ost kan være kvalitetsmad, selvom jeg ikke bryder mig om det. Men jeg mener at McDonalds burgere er bras. Her kan jeg jo så påpege at der er forskel i råvarer og ernæringsværdi, men jeg mener jo at det samme gælder bøger. Jeg er ikke den store russer-fan (Tolstoy, Dostojevskij) men anerkender at det er højlitterært. Derimod anser jeg ikke Danielle Steel for at være god litteratur. Hvordan forklarer man til en 10 årig at der er kvalitetsforskelle og at det er ok at synes at noget er bras? Jeg fortalte jo at jeg også ser bras ind imellem men at jeg ikke vil hævde at det er godt bare fordi jeg kan lide det. Forskellen på at man kan lide det og at det er kvalitet? Hmmm.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. september 2010

MAMMARAZZI-vb

Hmm, kan godt se, hvad du mener - her kører Hanna Montana også :S Tror min datter ser det, fordi det handler om lidt større piger, hvordan de klær' sig og fordi der er sang og musik - hvilket optager hende meget. Jeg er nu ikke den helt store fan.. ...men dét med at forklare en 10 årig om kvalitetsforskelle - skal man det??? Eller kan man det??? Ved godt, at udbuddet af indtryk ikke var så stort, da vi var 10 år - men jeg tror nu heller ikke, at jeg var moden nok til at forstå forskellen - sådan for alvor.... Tror godt tøserne ved, at det ikke er 'den virkelige verden'.

Anmeld

27. september 2010

Charlotte d. 17.-vb

Skal man forklare en 10-årig det? Hvis de kan lide braset - og det kan de jo ofte - kan det være virkeligt sårende, når mor 'disser' det. Det er en kamp, de ikke kan vinde, for de kan ikke argumentere med andre argumenter end 'Jeg kan altså godt lide det' - og så står autoriteten med alle de verdenskloge argumenter på hånden og er åndssvag og irriterende med al sin bedreviden. De skal nok lære at skelne mellem skidt og kanel efterhånden, når man præsenterer dem for de gode alternativer, og det gør du jo. Jeg kan huske, da DR begyndte at vise 'Dallas'. Vi så det ikke derhjemme, for det var jo noget trivielt junk, men alle de andre i klassen så det, og jeg kan stadig huske mig selv nedvurdere det i grove vendinger - mors lille ekko. Jeg tror ikke, mine veninder og deres forældre fandt det specielt charmerende, at jeg som arrogant 10-årig følte mig kaldet til at fortælle dem, at det var noget lort, de så. Det kan godt virke som en elitær 'vi har bedre smag end alle andre'-holdning, og den synes jeg ikke, man behøver at pådutte sine børn. Og så kan jeg også godt huske, hvordan jeg slugte de der kærlighedstegneserier og 'Mit livs novelle' til min mors og min dansklærers store fortrydelse, og det var egentlig lidt sårende, at de heglede det ned - jeg læste jo OGSÅ de 'rigtige' bøger, så der var ingen fare for, at jeg ville ende uden kvalitetssans. Min datter har fået lov at se alt det amerikanske møg-tv, hun har lystet, men hun får kuldegysninger og tårer i øjnene over 'Gøgereden', 'Livet er smukt' og alle de andre 'vigtige' film, jeg viser hende - hun kan godt både se og mærke forskel, uden at jeg direkte har fortalt hende, at noget er bras.

Anmeld

27. september 2010

kongster-vb

Næ, det skal man måske ikke, men min datter syntes bare det var vildt for meget at jeg sagde bras om noget hun kunne lide og påpegede at 'alle kan lide noget forskelligt' og alt det andet pædagogiske ævl jeg har fyldt i hende :-) Deraf tankerne om forskellen på meningsforskelle og kvalitetsforskelle

Anmeld

27. september 2010

Bellis-vb

Det behøver hun vel ikke lære som 10årige :laugh: Altså, det er vel fint nok, hun ikke gider høre du synes det er bras - når HUN nu synes det er godt. Og bras for den ene er godt for den anden. Smag kan jo altid diskuteres. Ja, med nogen ting kan man da sagtnes sige 'dete r bras - men jeg elsker det', med andre er det jo ikke åbenlyst hvad der er godt og skidt og det behøver jo ikke være bras, bare fordi en anden synes det. Så lad den ligge. Kan huske jeg hadede da min mor, nedgjorde ting jeg syntes var toppen af poppe :laugh: Idag er der stadig ting der holder og andre kan jeg da se, hun havde ret. Men sådan har jeg det også idag. Hvis jeg synes det er godt, behøver jeg ikke andre til at sige, hvad der er skidt ved det. Måske det ikke er kunst, men derfor kan jeg godt synes det er fantastiskt.

Anmeld

27. september 2010

kongster-vb

Ok, point taken :-) Jeg kan godt se hvad I siger og vil prøve at holde min mund med den elitære smag. Lidt endnu ;)

Anmeld

27. september 2010

MAMMARAZZI-vb

Jow tak Charlotte - Mit Livs Novelle :laugh: Det var godt nok tider - sygner helt hen i minder om kassebukser og dårlig permanent :laugh: :dry:

Anmeld

27. september 2010

MAMMARAZZI-vb

kongster skrev:
Ok, point taken :-) Jeg kan godt se hvad I siger og vil prøve at holde min mund med den elitære smag. Lidt endnu ;)
Ja det kan godt være, at alle siger, det er sværere at være ung i dag - og det tror jeg bestemt også. Med alle de forskellige tilbud/input der er i medierne i dag - og i samfundet generelt. MEN TROR ALTSÅ OGSÅ DET ER SVÆRERE AT VÆRE FORÆLDRE I DAG!!!

Anmeld

27. september 2010

kongster-vb

Roger that!!!Og ALLE bøgerne holder med ungerne og siger de aldrig er umulige og vi ikke må råbe af dem :) Jeg vil ha en bog der holder med forældrene...

Anmeld

27. september 2010

Charlotte d. 17.-vb

kongster skrev:
Roger that!!!Og ALLE bøgerne holder med ungerne og siger de aldrig er umulige og vi ikke må råbe af dem :) Jeg vil ha en bog der holder med forældrene...
Sådan en kender jeg ikke, men hvad med 'Fluernes Herre'? Her er moralen vel, at ungerne helt på egen hånd fucker det hele præcis lige så meget op som de voksne... Og jo!! - forresten! Der er da den der 'Jeg, din mor' af Christiane Collange (eller noget i den retning) - så vidt jeg husker er der udpræget solidaritet med forældrene i den. Men den er så også helt tilbage fra 80´erne...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.