Begge mine børn er født 'til tiden' - 2 dage efter hhv. 1 dag før termin. Så de har begge villet ud, lige præcis når de var 'færdigbagt' efter planen.
Jeg har ikke set det samme, som du, i tv-avisen. Jeg tror dog ikke, du skal bekymre dig alverden. Der er mange ting, der ikke kommer til at gå helt efter planen i forbindelse med din baby. Måske føder du ved kejsersnit (som jeg) - det er ikke helt ufarligt. Måske får du undervejs i fødslen penicilling - det er ikke helt ufarligt. Måske tager fødslen for længe - det er heller ikke ufarligt.
Graviditet og fødsel er en kæmpe risikofaktor, og masser af kvinder og babyer i verden dør af det. I Danmark er vi heldige at have et rigtig godt sundhedsvæsen, der passer rigtig godt på os og giver os masser af muligheder for en god start på livet. Lægerne bliver dog hele tiden klogere, og det er sikkert det, du har hørt noget om. Og det er godt, for så kan de med tiden gøre det - endnu - bedre.
Jeg har hørt om masser af babyer, der er født 14 dage over tiden, og ingen af dem har taget skade. Hvis din baby bliver født 'for sent' er det sikkert også helt ok. Det vigtige nu er bare, at du føler dig tryg ved fødslen og tryg ved at leve i Danmark, hvor børnedødeligheden er blandt de absolut laveste i hele verden.
Anmeld