Det findes der jo lykkeligvis ikke nogle gyldne regler for. Jeg vil mene, at det først og fremmest er et spørgsmål om, hvem man er som menneske, og hvad man selv har det godt med. Fx ville jeg da have det træls med at vide, at min mor pyntede op til jul for børnebørnenes skyld uden selv at føle det som andet end en sur pligt. Omvendt ville jeg måske også blive bekymret, hvis det kom dertil, at hun syntes, det var surt - fordi hun er 'sådan en', der hygger sig med 'juleriet'.
Jeg tror også, at Kongsters børn vil kende deres forældre godt nok til at vide, at det hverken skyldes manglende interesse for dem og deres børn eller begyndende livslede, hvis der ikke er nisser og småkager i det lille hjem i december måned. Og så tror jeg egentlig slet ikke, Kongsters børnebørn vil studse over det, for de vil også lære deres bedsteforældre og deres vaner og traditioner - eller måske mangel på samme - godt at kende.
Og så må det være helt op til Kongsters børn at skabe deres små familiers traditioner fra bunden - eller skabe tradition for manglende traditioner - eller noget...
Jeg kan ikke vide, om min i øjeblikket hinduistiske søn vil holde traditionel jul om 20 år eller flakke rundt i Østen med en rygsæk i stedet for, og jeg håber ikke, jeg vil udstyre mine børn med følelsen af, at de er forpligtet til at komme hjem til jul og føre familietraditionerne videre. Omvendt mener jeg heller ikke, at jeg er forpligtet over for dem til at holde alle traditioner i hævd, når de er blevet voksne. Jeg tror, jeg bliver sådan en 'det-skal-være-som-det-plejer'-mor og -mormor og -oldemor, men hvis jeg nu kommer i en rivende selvudvikling - eller -afvikling - som 50-årig og hellere vil holde ikke-jul i et buddhistisk tempel, så håber jeg, mine børn vil kunne se, at det er sådan, jeg er (blevet), og at det gør mig glad - og at mine børnebørn deraf vil lære at sætte pris på deres halvtossede bedstemor. Nisser eller ej.
Anmeld