Kyllingesovs

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. september 2010

Det er stadig mig-vb

Nu er Nikifin jo i Frankrig - men jo, jeg vil tro du sagtens kan bruge kyllingefilet!! Jamen kæreste.....en kylling er næsten lettere end filetterne :) Til en anden gang, så tager du bare 2 løg og skærer ud i både, et par gulerødder og deler i to, kommer bullionterning og kylling + vand til det næsten dækker, og så koger du den bare en god time. Tager den op af vandet og piller kødet fra når den er kølet lidt ned. Og bruger kyllingevandet til saucen. Smager dejligt også til kylling i karry, kylling i asparges osv. :) Man kan også bruge kyllingefonden (vandet) til alm supper, hvor du bare køber suppe urter og mel og kødboller du tilsætter - det hele kan købes på frost, hvis du ikke selv gider skærer alle grøntsagerne osv. :)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. september 2010

Titte-vb

HeleneK Mor til 6 skrev:
Min veninde vil lave kyllingsovsen i dag - så nu smitter det!!! :laugh: Pelmeni 375 ml Mel 2 Æg 125 ml Varmt vand 1½ teske salt 250 g Oksekød 250 g Svinekød 2 medium Finthakkede løg ½ teske Peber Dej: Si Melet ud i en bunke på en ren overflade. Lav er hulrum i toppen og knæk æggene ud i hulrummet. Mens man langsomt tilsætter det varme vand æltes dejen grundigt. Pelmeni dej skal være elastisk og blød, uden at klistre. Tildæk dejen og lad den hvile i 30 min. før brug. Fyld: For at få det bedste resultat bruges hele stykker kød, som sammen med løgene køres to gange igennem kødhakkeren og ælt salt og peber i farsen. Har man ikke en kødhakker æltes det hele bare sammen. (Man kan også SAGTEN lave det med hakket oksekød og løg som man bruner godt på panen med salt og peber!) Tilberedning: Drys mel på fladen og rul dejen ud til en lang slange ca. 2,5 cm. i diameter. Skær dejen i stykker med ca. 2,5 cm. mellemrum og rul stykkerne ud til ca. 10 cm. i diameter. Placer en spiseskefuld kødfars på stykket, fold dejen sammen og knib kanterne tæt sammen. Der må ikke være huller af hensyn til at bevare smagen og konsistensen af kødet. Hvis man ønske at gemme nogle pelmeni bør de fryses ukogte. De kommes i kogende let saltet vand, og når de svømmer op til overfladen er de færdige. Dagen efter kan man stege dem på stegepanden - det smager viiildt godt!! :) Fyldet kan være ALT, lige fra ost til frugt og alt der imellem. Tror kun det er fantasien der sætter grænser :)
Det lyder spændende, men bliver de ikke klistrede når man koger dem? Eller bliver det lidt ala pasta m fyld?? Tænkte på at lave dem til en buffet engang, men så tror jeg at jeg skal lave dem og så servere dem stegte som du skriver man kan gøre..... Forestiller mig at fyldet skal være oksefars svitset i karry, tilsat hakket løg, hakkede mandler, salt, peber, hvidløg og masser af hakket persille...... Denne blanding er et hit her i huset, mums det er godt....

Anmeld

16. september 2010

Spunk-vb

Nu spørger jeg måske dumt Helene, men er det ikke noget med at din kæreste er muslim? Troede ikke at muslimer spiser svinekød...

Anmeld

16. september 2010

Det er stadig mig-vb

Det gør han heller ikke, Spunk :) Men jeg synes selv de smager bedst med halv af hver. Og i kan nok spise det hele. Men jeg laver dem kun med oksekød til familien (mine børn spiser heller ikke svinekød), så bruger jeg bare hakket kød og løg om jeg svitser på panden. Men jeg laver også med blandet og så deler jeg med min Mor. Eller mine ældste sønner, som har valgt at spise svinekød som voksne :)

Anmeld

17. september 2010

Spunk-vb

Ok - så er jeg med. Er dine børn også muslimer, eller er det bare mest praktisk at de heller ikke spiser det, så der ikke skal laves flere forskellige retter?

Anmeld

17. september 2010

Det er stadig mig-vb

Det er fordi min kæreste føler sig 'forpligtet' til at fortælle sine børn at man ikke spiser svinekød og dermed give dem en god start hvis de senere hen vil være muslimer. Men han er okay med at de vil spise det som store/voksne, han er skuffet, men accepterer det. Svinekød for ham, er det samme som vi andre har det med hund, kat, slanger osv, han synes det er voldsomt ulækkert. Jeg er selv ud af en stor traditionsrig jødisk familie, men er ikke på nogen måder praktiserende selv :) . Jeg har vist kun næsen tilbage :laugh: :laugh:

Anmeld

22. september 2010

NikiFin-vb

Tak Helene, jeg prøver dine Pelmeni så snart som muligt.

Anmeld

2. november 2010

NikiFin-vb

Nu har jeg prøvet pelmeni. De blev rigtig lækre. Vi spiste dem med sovs lavet af yoghurt, lidt piskefløde, dild, hvidløg og salt. Tak Helene

Anmeld

2. november 2010

Det er stadig mig-vb

Velbekommen og selv tak :) Det kan godt tage lidt tid at lave dem den første gang, men efterhånden kan man komme ind i en god rytme og lave dem pænt hurtigt. Jeg skal også snart i gang! :)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.