MÅSKE skyldes de der kantineepisoder, et stramt spiseprogram hjemmefra...
Jeg kan da selv huske, at det var ren morskab at spise på skolen, netop fordi der ikke var nogle regler og man kunne tee sig som man ville (sådan nogenlunde!). Det var fedt at kunne hænge indover bordet eller sidde med begge albuer plantet som man ville eller skyde små ærter efter de andre osv. Det kom, for mit vedkommende af, at jeg nærmest sku sidde som en mekanisk dukke og spise der hjemme. Jeg kunne ikke altid rejse mig før de andre var færdige, albuerne måtte ikke være på bordet, man måtte ikke blande sig i de voksnes samtaler og skulle i hvertfald først markerer hvis man havde noget at sige, og servietten skulle ligge i skødet og man tørrede ikke munden, men duppede, og man måtte ikke bide af brødet, men bryde brødet i mundrette størrelser. Mine forældre var ekstremt overgearede med det der, muligvis fordi der stort set altid var finere gæster fra deres arbejde og de altid holdt store selskaber for alle spidserne.
Og når man endelig blev 'undskyldt' og kunne forlade bordet, så var der ikke noget med at lege, næ, man 'trak sig tilbage' væk af vejen, ude af syne!
Og på hverdage, så sad vi 3 mennesker omkring et mega spisebord beregnet til 40 eller noget i den stil. Min Mor i den ene ende, min Far i den anden og mig, hvor jeg selv ville (placerede mig somregl i midten), så jeg demontrativt kunne tale præcis så lavt til dem, at de blev nødt til at hæve stemmen (og dermed bryde etiketten) og råbe :laugh:
Så jow, det var dejligt at kunne knalde ud i kantinen, tale i munden på hinanden, tale med mad i munden, spise lidt med fingrene, drikke af kartonen og evt bøvse og fuldstændig være fri og fornøjelig i spisesituationerne...
Min Mor som jo er 85 år nu, kan VIRKELIG blive svedt når hun spiser hér, for det ligner bestemt ikke noget hun har lært mig og er langt fra min egen opdragelse, men her er kulisserne også meget anderledes, jeg har ingen kok eller stuepige eller folk til at serverer, passe ungerne, hente og bringe dem eller lege med dem. Her er der kun mig og Far i en lille 5 værelses lejlighed, hvor man nærmest falder over hinanden og hvor hjælpen kommer fra hinanden... :laugh:
Anmeld