Jeg har talt med lederen, bl.a. for at forberede ham på, at dette nok fører mere med sig. Og jeg har talt med B, som var glad for, jeg havde fortalt det - hun var bange for selv at 'sladre' og evt. blive opfattet som nærtagende.
A er en af mine allernærmeste samarbejdspartnere. Han er 60 og er desværre blevet fejlfinder og 'gammel, sur mand' de sidste par år. Sidste år vendte han tilbage til fuldt skema efter at have været TR i ca. ti år, og det har været hårdt for ham - der er også en såret stolthed, fordi han blev 'væltet' som TR. Hele sidste skoleår brugte han på at beklage sig over, hvem der bestilte for lidt, og at arbejdsbyrden var ulige fordelt. Han havde/har bestemt en pointe, men blev meget personlig og fandt syndebukke, som han næsten konstant talte dårligt om.
I år har han så fået øje på, at nogle af 'de unge' - bl.a. B - arbejder FOR MEGET (!!) efter hans opfattelse. At en ung kollega fx kommer på skolen weekend efter weekend for at rette opgaver osv. Denne kollega har et lille barn og foretrækker derfor at sidde på skolen i fred og ro. Vedkommende har det godt, er ikke stress-ramt eller noget i den stil - og gør altså bare tingene på den måde, der passer ham.
Så er der B, som er et energibundt, der altid er i sving. Hun har tre små børn og får derfor også udnyttet tiden på skolen meget effektivt for at få noget fra hånden. A mener, hun 'stresser rundt', og at det påvirker os andre negativt, når hun fx i frikvartererne sidder og kigger på afleveringsopgaver, klipper og klistrer osv. Han ønsker, at 10- og 12-frikvartererne skal være 'arbejdsfri' i den forstand, at man skal kunne spise sin mad uden at se på kolleger, der sidder og arbejder... Og så har han altså fortalt mig, at han vil være 'efter hende', så hun 'falder ned' - og det har han så i den grad været. Små, stikkende bemærkninger, 'trusler' om at tage det op på et fællesmøde, at der skal være arbejdsfri zone i frikvartererne, 'Hold nu op med at sidde og tale fagligt hele tiden, B!' osv.
Jeg kan sige meget godt om A, men mest i datid, desværre. Jeg ønsker virkelig for ham, at han får et godt eftermæle, men han er ved at ødelægge det for sig selv, og jeg har meget svært ved at trænge igennem til ham og fortælle, hvad jeg - og andre - ser.
Anmeld