Hos os er der også godnathistorie langt de fleste aftner. Undtaget er fredag (vi ser Disneysjov og spiser popcorm sammen i mors og fars seng) og nogle gange lørdag eller søndag, hvis der er en god dyre- eller anden naturfilm - det elsker drengen, og så ser vi den også sammen.
Det med at læse er meget forskelligt. Drengen er mest til facts-bøger - om dinosaurer, rummet, verden, hvordan man bygger kastanjedyr... Jeg bliver træt af det ind imellem og synes, at det kræver meget at skulle snakke så meget om tingene - man kan jo ikke bare læse op... Dels spørger han om en masse, jeg ikke kan svare på, dels skal jeg oversætte til 6-årssprog, dels er der ikke et naturligt sted at stoppe, og han kan blive helt ulykkelig, hvis vi har snakket meget om en side eller tre og derfor ikke er kommet helt til side 17. Jeg synes også, at han kunne have glæde af at få dels det sproglige input, som børnehistorier kan give ham, dels det indblik i forskellige fantasiverdener, som en historie nu er. Men det kommer forhåbentlig... Og han får det jo også i skolen...
Pigen elsker de samme prinsessehistorier igen og igen, men er nu også blevet glad for Amaliebøgerne (dem har jeg fra min egen barndom) og andre historier, hvor hun kan kigge billeder, mens jeg læser.
De fleste aftner putter far den ene og jeg den anden - og aftnen efter bytter vi, så både børnene og vi voksne får lidt forskellige udfordringer...
Anmeld