Sutter på tommelfinger

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. september 2010

NikiFin-vb

Jeg suttede på min finger indtil 1 klasse. Når min idræts lærer så min finger ind i munden tog han altid den og bed på den. Sådan vænnede han mig af . Min søn David suttede på tommelfingeren indtil han fyldte 4. Det var et stort problem i intet hjalp - han sov bare hver nat med den i munden. Jeg havde lagt mærke til, at når han får fat i sin dyne propper han automatisk tommelfingeren ind. Men han var så glad af sin dyne, han havde brug for den til at sove som nogle børn har brug for sin bamse. Men så rejste vi til Bulgarien hvor han ikke havde sin dyne. Han tænkte faktisk ikke på det fordi der alt var anderledes - sengen og det hele og han accepterede det bare som det er bare sådan i Bulgarien. Og jeg lagt mærke at han ikke propper tommelfingeren i munden længere fordi hans dyne var væk. Da vi kom tilbage til Danmark gemte jeg dynen med det samme før han havde set den. Og indtil nu har han ikke spurgt om sin dyne, han har åbenbart glemt den. Han havde 2 dyner før, den ene brugte han til at dække sig og den anden som var faktisk en sovepose holdt han om sammen med tommelfingeren i munden. Nu får han kun den dyne som er til dækning og det er åbenbart nok. Så jeg ikke har set ham i 1 måned nu at sutte på tommelfingeren og håber at det er slut. Jeg var på vej at købe det de bruger i Bulgarien til afvænning, noget væske der hældes på fingeren som smager ulækkert. Men på apoteket sagte de at det var ret dyrt, det skulle først bestilles og så virker det alligevel ikke. I det mindste ikke hos alle børn og heller ikke hos apotekedamen barn. Så hun anbefalede ikke at jeg køber den (det var den forrige år vi var derned).

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. september 2010

Elverpigen-vb

Jeg læser lige med, for Sigrid bruger sin lange og pegefinger på samme tid. Ikke at jeg ser det som et problem, for det er ret nemt ikke at skulle rende rundt med sutter. Alle syntes bare at det er lidt sjovt at hun bruger nettop disse to fingre :laugh:

Anmeld

7. september 2010

lib1982-vb

Johannamor skrev:
Jeg har også skæve tænder, fordi jeg for længe suttede på tommelfinger... Men jeg ved rent faktisk ikke, hvor gammel man skal være, før tænderne tager skade. Jeg er sikker på, at tandlægen har et godt råd til dig m.h.t. at vænne fra tommelfinger. Men hvis tandlægen ikke synes, at det er skadeligt for tænderne endnu, så synes jeg, du skal tage det stille og roligt. Tommelfingeren tager ikke skade - og jeg tror, det er nemmere at vænne fra om et år eller to, hvis din søn har en udpræget suttetrang. Hvis tandlægen synes, at drengen skal vænnes fra nu, så er jeg enig med Helenes svar: Ingen grund til at lære et barn at bruge sut, når det først er blevet over et år gammelt.
Tommelfingeren KAN tage skade, gik i folkeskole med en pige, hvis finger + negl var flad og 'mærkelig' pga. hun havde suttet tommelfinger LÆNGE!! Som den ser ud lige nu, med blodansamlinger og helt runken hud, ser den heller ikke sund ud! Suttetrangen handler jo om tryghed, er hans måde at berolige sig selv på - på neonatal fik vi ofte fortalt om vigtigheden i en sut pga. trygheden! Er tydeligt han også bruger den som sådan, da det er når han er ked af det, træt og lign. at fingeren ryger i munden. Han vil også gerne have sutten, når han får den tilbudt, så går fremad, da vi nærmest i starten skulle HIVE fingeren ud af munden, nu ryger den ud, når vi tilbyder sutten. Dette er også årsagen til, at jeg tænker, han stadig har brug for et eller andet at sutte på, og som flere også nævner, er det nemmere at lægge sutten på hylden om ½-1 års tid, end tommelfingeren ;)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.