Sutter på tommelfinger

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.861 visninger
12 svar
0 synes godt om
5. september 2010

lib1982-vb

Nogen der har gode tips til at få et barn til at holde op med at sutte på tommelfinger? Hjalte er 15 mdr. nu og foretrækker tommelfingeren frem for sutten - i starten så jeg det ikke som et problem, tænkte, at der jo ikke findes mange voksne mennesker som sutter på tommelfinger, så han stopper vel før eller siden... Nu er det bare så'n at hans finger er helt smadret af det, 'trædepuden' på tommelfingeren er rød, runket, blodansamlinger indeni osv... Vi har siden han startede i dagpleje i maj, været meget konsekvente med, at tage fingeren ud af munden og tilbyde sutten i stedet for - han har ALTID suttekæden inkl. sut på sig. Den sidste måneds tid, har vi så forsøgt at tape fingeren til, først med 'englehud', men det bider han nu af, prøvede så med sportstape - i håb om, at det sidder lidt bedre fast, men nej :( Er lidt bekymret ift. at tape fingeren ind, er bange for, at hans finger blir 'stiv' af hele tiden at være i samme stilling... Var så i Matas i torsdags, tænkte jeg ville prøve med 'go' negl', men der står på flasken at det ikke må benyttes til børn under 3 :( Virker som om, at det den sidste måned med tape er blevet lidt bedre, han acceptere hurtigere sutten, men foretrækker altså stadig fingeren... og KUN på venstre hånd :blink: Nogen gode råd, erfaringer, idéer eller lign. til hvordan vi får ham til at stoppe helt med at sutte på tommelfingeren??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. september 2010

Det er stadig mig-vb

Tror du ikke, at han i det hele taget skal vænnes af med sutteriet - også sutten! Han forstår jo ikke at tommelfingeren er noget man ikke må sutte på, når sutten konstant bliver tilbudt. Tommelfingeren er jo 'lige ved hånden' om man så må sige :laugh: Her ville jeg konsekvent fjerne sutten helt, og så gå i gang med tommelfingeren og finde et alternativ til 'go negl'.... Det er ikke selve objektet i skal have fjernet, men simpelthen trangen til sutteriet. - svare lidt til at en storryger ikke må få smøger, men gerne må ryge pibe. Det bliver de jo ikke afvændt af, de udvikler bare en ny dårlig vane. - der er forbavsende mange voksne der stadig sutter på tommelfinger når de sover, som oftest er det mænd.

Anmeld

5. september 2010

lib1982-vb

Tjooo måske - har jeg egentlig ikke tænkt over, syns det er tidligt som 15 mdr. gammel ikke at have sin sut... eller?!?! For min skyld må han gerne sutte, bare det ikke er på fingeren - hvis det var fysisk muligt, var den røget a for længe siden pga. slitage!!! :blink: Har efterhånden hørt overalt, at 'det altså ikke er smart han sutter på tommelfinger, er jo ikke lige til at forære væk til julemanden eller lign.'... er ENIG, men er ved at løbe tør for idéer - for dem kommer folk sjovt nok ikke med :dry: Har overvejet gaffatape og stripes og så hånden om på ryggen - meeen er nu sikker på der findes flere 'børnevenlige' metoder ;) Har lige fået indkaldelse til første tandlæge-kontrol - ku være de havde et par tips :) Men tak for input Helene :)

Anmeld

5. september 2010

Det er stadig mig-vb

Tja, der er ingen af mine dregne der nogensinde har brugt sut. Dina var den eneste der brugte sut, men jeg tog den konsekvent da hun var omkring 1 år (før hendes fødselsdag), både pga sproget var under udvikling, men også pga tænderne som var kommet, og så måske også fordi jeg selv synes det er lidt fjollet med sut :) Så jeg fandt bare alle sutterne og drønede dem ud, og når hun gik søgende, sagde jeg bare den var væk. Og så ledte hun ikke efter dém mere. Personligt synes jeg det er synd at give dem sut, blot for at tage den fra dem igen. Og jo ældre de bliver, jo mere afhæng af den bliver de. - skriver konen der selv brugte sut (om natten) til skolealderen :laugh:

Anmeld

5. september 2010

Spunk-vb

HeleneK Mor til 6 skrev:
- skriver konen der selv brugte sut (om natten) til skolealderen :laugh:
Det er vel netop derfor du har den holdning. Jeg brugte sut til jeg var 4 år og har meget skæve tænder. Derfor bliver spunken kun tilbudt sut når hun skal sove. Og det varer nok ikke længe før vi begynder at tage sutten fra hende når hun er faldet i søvn. Lib: lidt research på nettet finder et produkt der hedder mavala. Der står godt nok at børnene skal være over 2 år for at de kan smage det, men det er måske forsøget værd alligevel.

Anmeld

5. september 2010

Spunk-vb

Glemte da helt linket: http://www.matas.dk/brands/mavala/kvit+neglebidningen.aspx?brandid=311

Anmeld

5. september 2010

kongster-vb

Jeg troede også at sut var noget man gav babyer pga suttetrang og at den der suttetrang forsvandt ca samtidig med de stoppede amning. Altså lige indtil jeg så børn i næste-skolealder med sut i munden! Men ok - jeg er også så heldig at ingen af mine har brugt sut, ej heller tommelfinger.

Anmeld

5. september 2010

Johannamor-vb

Jeg har også skæve tænder, fordi jeg for længe suttede på tommelfinger... Men jeg ved rent faktisk ikke, hvor gammel man skal være, før tænderne tager skade. Jeg er sikker på, at tandlægen har et godt råd til dig m.h.t. at vænne fra tommelfinger. Men hvis tandlægen ikke synes, at det er skadeligt for tænderne endnu, så synes jeg, du skal tage det stille og roligt. Tommelfingeren tager ikke skade - og jeg tror, det er nemmere at vænne fra om et år eller to, hvis din søn har en udpræget suttetrang. Hvis tandlægen synes, at drengen skal vænnes fra nu, så er jeg enig med Helenes svar: Ingen grund til at lære et barn at bruge sut, når det først er blevet over et år gammelt.

Anmeld

5. september 2010

als-vb

iflg min tandlæge hedder det sut og finger ud af munden når de er senest tre for ikke at beskadige det blivende tandsæt. Bibi ved det sikkert bedre. Da jeg var barn var der en pige der også suttede finger, de kom sennep på, så stoppede det 'hurtigt' men det kræver meget for når den først var slikket af skulle der jo genpåføres. Tøsen er to nu og har kun sut når hun sover, og vi er bevidste om at den skal væk til jul. Ofte er det forældrene der har et større suttebehov end børnene. Jo før jo bedre. Tøsen accepterede ingen sut om dagen den samme da vi tog beslutningen.

Anmeld

5. september 2010

Webredaktøren-vb

lib1982 @ dårlige nyheder herfra ;) Min datter har altid nægtet sut trods utallige stædige forsøg, og meget hurtigt tog hun sin tommelfinger - i mange år var det faktisk dejligt nemt, for den faldt ikke på gulvet i toget og var aldrig væk :) Da hun som tre-årig startede børnehave mente vi, at det var tid til at slutte. Vi prøvede med god negl, tog den konsekvent ud, købte et 'æg' hun kunne nulre, hun valgte en fin gave osv. - intet hjalp. Så talte jeg med sundhedsplejersken, der opfordrede os til helt at ignorere sutteriet og ikke kigge nedsættende på det eller nævne det med et ord, for så ville hun sikkert stoppe - øhh, nej. Så startede hun børnehaveklasse og nu var jeg helt sikker på, at hun ville synes, at det var pinligt, hvis hun havde venner hjemme og tog den i munden, når hun blev træt - hun var iskold og ligeglad! Jeg gik vi til skoletandlægen, der sagde, at hendes tænder var fine, og hun presser ikke på tænderne med fingeren, så det gav heldigvis ikke problemer. Nu er hun seks år, og for første gang siger hun nu, at hun snart stopper :klap: Kun når hun er dødtræt sniger den sig ind, men hun er så småt ved at være klar... ;) Til sammenligning røg sutterne hos lillebror et par dage efter treårs-fødselsdagen :) Nå, men held og lykke med projektet ;) ;)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.