I går stod jeg i kø i en butik, da en ældre mand faldt ude på gaden. Selv om der var nærmest mennesketomt på gaden, stod vi i løbet af få sekunder 5-6 personer for at hjælpe ham op at stå, samle ting op, han havde tabt, spørge til, om han var okay, hvad han heldigvis var, gelejde ham ind i bilen - osv.
De to eneste biler, der var på gaden, stoppede op, så os, der kom ham til hjælp, kunne krydse gaden i en fart.
Ikke én lod ham være eller trak på skulderen. De, der 'tog over', da han var kommet på benene igen, var to helt unge piger, som blev stående længe for at sikre sig, at han ikke var konfus eller havde slået sig mere, end det så ud til.
Sådan er mit gadebillede, og jeg tror altså ikke, det er noget enestående.
Jeg har da hørt folk, der skælder ud på kassedamen, men reaktionen hos os andre kunder er at give kunden tørt på og tage kassedamen i forsvar. Hvis jeg mødte en person, der skældte ud i telefonen på gaden, ville jeg stoppe op og glo undrende på ham. Da vores genboer skændtes, så hele kvarteret kunne høre det, mens deres børn græd højlydt, troppede vores nabo resolut op og tog børnene med sig.
De få, der opfører sig som i videoen, er efter min mening dem, der får andre til at ryste på hovedet eller gå direkte i konfrontation med dem. Det er IKKE 'os allesammen'. Og nej, jeg tror altså heller ikke på, at det er dig.
Anmeld