At tvinge barnet til at spise. Er det acceptabelt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. august 2010

NikiFin-vb

Jeg er helt uenig at alle danskere godt kan lide rugbrød. Desuden er der så mange udlændinge som spiser nationel mad hjemme. Jeg kender flere bulgarere hvis børn spiser ikke rugbrød fordi de ikke spiser sådan noget hjemme. Jeg selv kan heller ikke spise rugbrød kun med smør bortset fra hvis jeg dør af sult. Og det barn var mest muligt også lidt af udlænding fordi det var ret mørkt. Men det var godt at I lige som mig ikke accepterer sådan behandling i forbindelse med maden. De havde problemer i vuggestuen med tvillingerne og de spurgte mig derned om de skulle give dem at spise hvad de vil (fordi de spiser kun få ting) eller at fortsætte at servere det samme som til alle andre. Jeg vidste ikke hvad det bedste var men fortalte dem at de skal give dem det samme mad som til alle andre så at de kan lære at spise hvad bliver serveret og at smage på flere ting. Men hvis de ser at de ikke spiser noget som helst kan de altid tilbyde lidt brød, det kan de normalt altid spise. Så blev de aldrig tvunget til at spise. Men det var klart at pædagogerne var forvirrede og usikre hvordan at takle situationen. Faktisk næsten i panik. Men jeg var vant til det og tog det ikke så dybt. Jeg er bare glad for at mine børn er sunde og raske og at de ikke spiser grøntsager og brokkoli suppe er mit sidste problem. Men i vuggestuen er lidt anderledes fordi børnene er stadig babyer. I børnehaven er de voksne mere tilbøjelige til at være skarpe ved børnene. Det er bare mine indtrykkene. Jeg ved ikke hvordan det er i Davids gruppe men jeg ekskluderer ikke at de kan finde på at tvinge ham til at spise fordi når jeg laver madpakke til ham siger han at han ikke skal have det og det. Jeg fortæller ham at han behøver ikke at spise det hele men hvad han vil, og at det er godt at have mange forskellige ting at vælge imellem men han bliver bare så vred og skriger Nej og bliver helt ukontrollerbar som tyder på at måske de presser ham at spise det hele. Om chokoladen er jeg også ligeglad hvornår barnet spiser det, før eller after den anden. Jeg selv spiser altid desserten før hovedratten (hvis den er serveret og hvis jeg overhoved er i humør til at spise dessert). Hvis den bliver serveret sidst har jeg ingen lyst selv at smage på den.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. august 2010

NikiFin-vb

Johannamor, enig at alle børn skal spise sammen og samtidig. Men jeg er også sikker på at enhver normal person bliver syg af det syn jeg blev vidne til. Det eneste grund jeg ikke sagte noget var mit dårligt dansk. Det var virkelig modbydelig. Og det var så åbenlyst at de voksne (fordi præcis de 2 der var til stede lignede slet ikke pædagoger) gjorde tingene fordi de skal gøres på den måde og ville ikke acceptere nogle undtagelser. Og de så ligeglade ud. Jeg er faktisk ikke sikker på at de overhoved lagde mærke på at barnet var flere gange ved at kaste op fordi de slet ikke kiggede på det (som de skulle være opmærksom på hvis han havde nogle særlige spiseproblemer). De fulgte bare skemaet og accepterede ingen undtagelser. Men de så faktisk ret dumme ud. Den ene var en unge pige som havde næppe nogen børnecompetencer og den anden var en radmager, lurvet og vred på livet gammel mand som formentlig livet havde trampet og nu ville han hævne sig mod børnene :angry:

Anmeld

20. august 2010

Frede-vb

Generelt og i en normal situation er det selvfølgelig ikke i orden at tvinge et barn til at spise op - heller ikke selv om barnet selv har hældt op eller er alt for tynd. I den har situation, som du af naturlige årsager ikke har indblik i, er det aldrig til at vide, på hvilken baggrund pædagogerne handler. Det kan snildt være, at der er en læge indover, hvis henvisninger pædagogerne handler på baggrund af, eller noget helt tredje. Det er nok noget at det sværeste at dømme på baggrund af en situation, men ikke har kendskab til. Ligesom når man kommer forbi et barn, der står og får skæld ud af sin mor eller far nede i Netto. Wuti kommer man forbi og tænker det værste, men så længe man ikke kender til det forudgående skete, kan man umuligt være dommer over situationen.

Anmeld

20. august 2010

Caidas-vb

Det lyder ikke som om det var helt i orden, men det er jo ikke til at vide, om der er en grund bag. Når jeg har oplevet et barn, der ikke ville spise, har jeg opfordret til det. Men det kan jo være at det bare ikke har appetit den dag. Hvis det gentager sig flere dage, taler jeg gerne med forældrene, om det er noget vi skal gøre noget ved. Som regel spiser barnet så godt med aftensmad. NikiFin skrev:
Og det var så åbenlyst at de voksne (fordi præcis de 2 der var til stede lignede slet ikke pædagoger) :angry:
Undskyld, men hvordan ser en pædagog ud?

Anmeld

20. august 2010

Pia74-vb

Jeg ville også ha' det dårligt at opleve sådan en situation, men når man ikke kender til baggrunden så ville jeg ikke blande mig i det. Herhjemme må man levne. Men levner man, er der ikke hellere plads til dessert :lol: Børnene oser selv op af maden og vi holder øje på, at hver portion ikke bliver urimelig stor. Så hellere tage to gange. Madpakker kæmper vi lidt med, for datteren (1.klasse) kan snakke spisepausen væk og vuptsi ikke havde tid til maden. Med hende holder vi en stram linje, hun er med at smøre madpakken og så skal det også spises, hvis de så ikke har fået snobrød, været til fest eller andet lignende. Sønniken er så nem, han spiser med stor velbehag alt, han får men - jeg nyder det så længe det varer. Men jeg giver også kun det med, jeg ved han kan lide. Smagsoplevelser og nyt mad tager vi frem ved aftensmad :)

Anmeld

20. august 2010

NikiFin-vb

Caidas skrev:
NikiFin skrev:
Og det var så åbenlyst at de voksne (fordi præcis de 2 der var til stede lignede slet ikke pædagoger) :angry:
Undskyld, men hvordan ser en pædagog ud?
:lol: Svært at forklare. Det er noget man fornemmer for sig selv. Men hvis jeg skal svare noget med få ord som ikke er helt væk fra hvad jeg mener så en pædagog ser den modsatte at de to denne gang ud :lol: Faktisk synes jeg at at være en god pædagog er noget medfødt - enten man har det eller man har det ikke. Uddannelsen laver ikke nogen til pædagog. Personlig mening. ;) F.eks. lige meget min mand studerer til pædagog bliver han aldrig til det. Det er ikke alle der kan være pædagoger lige som ikke alle kan være matematiker, advokater, sportsmænd......

Anmeld

20. august 2010

Pia74-vb

Jeg ville hellere aldrig blive til en god pædagog, men håber ikke at jeg ser herrens ud :D

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.