Som Mor kunne jeg ikke drømme om at tvinge nogle af mine børn til at spise noget som helst. Som Mor ville jeg blive fuldstændig hysterisk hvis det kom for mine ører, at børnehaven/skolen/vuggestuen havde presset mit barn til at spise op.
Men, jeg véd, at det kan være nødvendigt, og måske endda et must, at man tvinger syge børn til at spise, for at redde deres liv, eller i forbindelse med at deres udvikling og trivsel kan holdes på acceptabelt niveau. Her bruger man metoden, at de må spise så langsomt som de vil - bare de spiser op. OG nej, det er ikke et kønt syn, men kan være livsnødvendigt.....
En tynd, muligvis syg, eller underernæret dreng, vinder INTET ved at droppe madpakken og lege istedet!
For mange år siden havde jeg et bijob hvor jeg skulle tilse patienter med Anorexi/bulimi, og dét var edderhakkeme hårdt. De både brækkede sig, gemte maden, kradsede sig til blods, græd, fik hysteriske anfald, skar i sig selv, slog sig selv osv, fordi de slet ikke kunne overskue at tage føde til sig. OG du kunne ikke lade dem alene 2 minutter, så ville de finde på nye ideer, de måtte ikke engang gå på toilettet eller i bad alene, fordi de enten brækkede sig, eller overfyldte sig med vand (så de vejede mere til vejningerne)osv.....frygtelige scenarier!!
Så måske er det en aftale barnets forældre har med børnehaven, og så synes jeg det er iorden
Anmeld