Mit bedste råd til dig er: Det er helt normalt at din datter ikke sover igennem. Det kan sagtens være, at der går år, inden hun lærer det for alvor, og det er helt normalt, ja, faktisk mere normalt end at en 4 mdr. baby sover igennem.
Ja, det er ikke så opbyggeligt, fordi jeg jo rent faktisk fortæller dig, at der kan gå mange år, inden du får den samme nattesøvn som du gjorde, inden du fik barn. Til gengæld ligger der en hjælp i at du lærer at acceptere, at det er sådan - lærer hurtigt at falde i søvn igen, når du bliver vækket. Og at du ikke kæmper mod vindmøller.
Min datter på 4 ÅR kommer fx stadig ind i soveværelset, hvor vi har lagt en madras til hende, hver eneste nat. Der er ikke så meget ballade der (hun har selv hovedpude og dyne med og siger ikke en lyd) - men det betyder jo, at hun ikke sover igennem for alvor.
Når det så er sagt er der selvfølgelig nogen ting, du kan gøre. Lære hende, at der er forskel på nat og dag ved at give hende mørke, stilhed - og ingen underholdning, og ved kun at skifte hende, når det er nødvendigt. Selv har jeg ammet, og ammebørn sover vist igennem senere, fordi de ikke på samme måde kan spise sig propmætte i mælk på flaske, men jeg tror rent faktisk, at sundhedsplejersken mener, at det er helt ok og kan være nødvendigt at give sit barn mad om natten, indtil den lille er et halvt år, og først for alvor vænne fra bagefter.
Så du må se, om ikke du kan få noget søvn på et andet tidspunkt. Kan far fx tage sig af pigen 1-2 nætter i weekenden, hvor du så kan sove? Eller kan han tage hende om morgenen, så du kan få lov at sove, til han går ud af døren for at komme på arbejde? Eller kan du lægge dig til at sove sammen med pigen, når hun skal have en formiddags- eller eftermiddagslur? Eller???
Anmeld