Det hedder selvstændighedsalderen, og det kan være rædselsfuldt - jeg husker det tydeligt! Jeg tror, dit eksempel er klassisk i og med at det viser et eksempel på noget, hvor din 2 1/2-årige på den ene side demonstrerer, at han vil selv, på den anden side (måske?) ikke er parat til det, bare på vej... min 4-årige har fx længe taget tøj på selv, kommer bare og beder om hjælp med knapper og lynlåse.
Helt konkret har jeg det råd til dig, hvis det er påklædningsseancerne, der typisk ender i konflikter, at du lærer drengen selv at tage (nat-)tøj på. Lav en leg ud af at give ham en bukseble, som han selv skal trække op over numsen (så kan du lige rette til, så den sidder ordentligt). Og giv ham noget let nattøj på: Bukser, han selv kan trække op, og en t-shirt han kan stikke armene igennem selv. Måske synes han at det er ok, at du tager knapperne, men hvis han vil helt selv, så prøv at klare jer med 'nemt' tøj.
I det hele taget gælder det i den alder om at undgå så mange konflikter som muligt. Ikke ved at give efter for hysteriske anfald og mærkelige ønsker, men ved at undgå de situationer, der plejer at blive til konflikter. Måske er det med at 'far er meget sødere' bare noget han siger, men måske kan du også se på, om drengens far rent faktisk gør noget på en bedre måde, når han giver tøj på... som du kan kopiere.
Måske drejer det sig i dit tilfælde også fx om at drengen synes, at han bliver for hurtigt revet ud af en leg og ikke har rid til at omstille sig til nattøj & seng - og så kan du arbejde med rutinerne omkring nedgearing og hvordan du 'varsler' at det nu er ved at blive sengetid.
Held og lykke!
Anmeld