morgenmad

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.930 visninger
19 svar
0 synes godt om
21. juni 2010

trineiben-vb

Hej Mødre og fædre hvis der skulle være nogen. Jeg mangler nogle rigtigt gode ider til morgenmad. Min datter er 14 md og kan jo så spise alt. Hun får normalt havergrød men hun trænger til noget nyt. Mine krav er at det skal være sundt og let. Nogle ideer?? og er der nogen der har opskrift på nogle sunde og gode boller?? De må endelig ikke være svære at lave jeg er nemlig en klovn når det gæder bagning, jeg får altid enten slået gæren ned eller bagt dem for meget eller gjordt dem til stenkugler. Men jeg holder modet oppe og har tillid til at der er en mor et eller andet sted der kan give mig et godt råd.. Mange Hilsner Trine

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. juni 2010

MIKMAR-vb

Så må ske-boller være moget for dig :) Du rør dem om aftenen og sætter dem i køleskabet natten over. til 8-10 boller skal du bruge: 3,5 dl. lunken vand ½ tsk. salt 1 tsk. sukker ½ pakke gær ½ dl. olie ca. 500 gr mel (alt afhængig af hvilken mel) Noget af melet kan erstattes af havregryn. Vand, salt, sukker og gær blandes godt, og husk ikke varmt vand, gæren skal nok opløses. Tilsæt olie og havregryn, rør melet i lidt efter lidt, jeg vejer ikke melet af, da man skal 'føle' sig lidt frem, dejen skal være lige som tyggegummi. Læg låg på eller film og sætte i køleskabet til næste morgen, Bruge to spiseskeer og form bollerne op ad skålens side, lægges på bagepapir på en plade og hæver imens du bader, husk at tænd ovnen på 210 grader. Bages i 15-20 min, til de er gyldne. De hæver sig ikke runde som alm. boller, men er lidt rustike i det. God fornøjelse. Mine drenge elsker dem. De kan så varieres med kerner, honning i sted for sukker, müsli i stedet for havregryn osv.

Anmeld

21. juni 2010

als-vb

Tøsen får stadig grød og hun er nu 22 måneder. Hun får en blanding af havre og hirsegrød med mælk på. Det elsker hun. Grunden til at dine boller bliver stenhårde er at du kommer til at rulle dem for fast/hårdt inden du bager dem og så går det galt, boller skal rulles med løs hånd (manden er bager)

Anmeld

21. juni 2010

Johannamor-vb

Hos os er havregryn standardmorgenmad for både den 4-årige og den 5-årige: Den 5-årige får havregrød (nemt tilberedt i mikrobølgeovn) serveret med frosne hindbær (så bliver temperaturen hurtigere ok) og sukker på. Den 4-årige spiser havregryn m. müsli, rosiner og mælk (eller ind imellem frugtyogurt). Begge voksne er også til havregryn i én eller anden form. Selvfølgelig er det muligt, at din datter vil prøve noget nyt - hos os har børnene bare ikke været interesserede i alt muligt til morgenmaden. Ellers spiser de varieret, men morgenmad er noget med havregryn. Selv i weekenden, hvor vi voksne ind imellem spiser boller, ristet brød el.lign. er børnene oftest til havregryn.

Anmeld

21. juni 2010

maj84-vb

Hos os står den også altid på havregryn for børnenes vedkommende; den lille på 14 måneder får havregrød og den store på 3½ for havregryn med mælk og 1 tsk sukker. Jeg har på intet tidspunkt overvejet andet, da havregryn jo mætter så godt og gør, at de ikke bliver sløve og trætte først på dagen. Børnene tager det som en selvfølge, at morgenmaden er havregryn og har aldrig bedt om andet. Det sker nok på et tidspunkt, men da tror jeg, jeg vil holde fast i, at det er enten havregryn eller rugbrød til morgenmad til hverdag (det er iøvrigt også det, vi selv spiser). Men hvis du meget gerne vil give sin datter noget nyt til morgenmad, kunne det måske være A38 eller Youghurt Naturel med hjemmelavet musli (det er ikke så svært at lave, man kan lave en stort portion ad gangen, og så er der ikke så meget sukker i, som det købte).

Anmeld

21. juni 2010

lib1982-vb

MIKMAR skrev:
Så må ske-boller være moget for dig :) Du rør dem om aftenen og sætter dem i køleskabet natten over. til 8-10 boller skal du bruge: 3,5 dl. lunken vand ½ tsk. salt 1 tsk. sukker ½ pakke gær ½ dl. olie ca. 500 gr mel (alt afhængig af hvilken mel) Noget af melet kan erstattes af havregryn. De kan så varieres med kerner, honning i sted for sukker, müsli i stedet for havregryn osv.
Det lyder meget til at være de boller vores DP bruger til ungerne, syns de er fantastiske - især fordi der ikke er mælk i ;) Hun putter os nogle gange revet æble osv. i - kun fantasien sætter grænser! trineiben: Jeg er selv en kegle i et bage-køkken, men har prøvet at lave de her boller UDEN at det gik galt - er simpelthen nærmest umuligt at ødelægge (og TRO mig, jeg kan ellers ødelægge hvad som helst der indeholder gær ;) )

Anmeld

21. juni 2010

lib1982-vb

I øvrigt får vores som regel havregrød (eller lign.) eller hj.lavet øllebrød (uden sukker) 'Kornkammeret' har lavet en fem-korns blanding som minder meget om havregryn, men er noget grovere i det, den glider rigtig godt ned!

Anmeld

21. juni 2010

Spunk-vb

lib1982 skrev:
'Kornkammeret' har lavet en fem-korns blanding som minder meget om havregryn, men er noget grovere i det, den glider rigtig godt ned!
Hvor kan man købe den?

Anmeld

21. juni 2010

lib1982-vb

Føtex, Brugsen og Bilka har jeg i hvert fald set det i - Kornkammeret er et forholdsvis billigt økologisk mærke...

Anmeld

21. juni 2010

MIKMAR-vb

Spunk skrev:
lib1982 skrev:
'Kornkammeret' har lavet en fem-korns blanding som minder meget om havregryn, men er noget grovere i det, den glider rigtig godt ned!
Hvor kan man købe den?
Nogle gange i Netto og mener at Fakta har den fast også.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.