Racisme er efter min opfattelse blevet et 'gummibegreb', som bruges i flæng. Oprindeligt gik det jo netop på opfattelsen af visse racers overlegenhed i forhold til andre, og hvad der ligger i den danske kultur at gøre eller ikke gøre, kan jo i hvert fald ikke tilskrives vores race. Men nu er racisme nærmest blevet synonymt med fordomme, generaliseringer og selv godmodige drillerier.
Jeg forstår godt, at folk fra andre kulturer opfatter (mange af) os danskere som lukkede, kolde, afvisende, og at det kræver et grundigt kendskab til os, som vi er 'bag facaden', at finde ud af, det ikke hænger sådan sammen. Derfor synes jeg også, det er en skam, at du, NikiFin, ikke har fået erfaringer, der har overbevist dig om, at mange af os både har og kan vise følelser - det er bare på en anden måde end i så mange andre kulturer.
Jeg kan i hvert fald på ingen måde blive stødt over generaliseringen om, at vi 'ikke viser følelser', for vi har, sammenlignet med mange andre kulturer, en noget alternativ/lukket måde at gøre det på - når vi færdes uden for hjemmets fire vægge, og det er dér, den er gal, NikiFin: Hvis din mand virker kold og lukket hjemme, også sammen med sine børn, så handler det ikke om hans nationalitet, men om hans væremåde og personlighed, og der mener jeg bestemt, I begge har noget at ændre på.
Husk, at hvis du forventer, han 'er sådan, fordi han er dansk', så udfylder han let den rolle, du tiltænker ham - ligesom du, hvis du forventes at være temperamentsfuld og ilter, også let vil føle dig 'låst' i den rolle. I må ud af jeres negative forventninger til hinanden og KOMMUNIKERE sammen. Det lyder, som om der er meget at tage fat på.
PS: Har du ikke nogle gode, danske veninder, som har vist dig varme og gode følelser?
Anmeld