jennie skrev:
Jeg synes overhovedet ikke at det kan sidestilles med at være prostitueret.
For mig handler rugemødre om at hjælpe andre og jeg kunne godt tænke mig at være det.
Også for fremmede, men kun med fremmed æg og sæd. Jeg elsker at være gravid, synes det er fantastisk, men kunne ikke tænke mig flere børn, og jeg kan slet ikke forstå hvorfor der er ulovligt. Der skal selvfølgelig være klare linjer og en kontrakt. Og jeg synes man skal godkendes ligesom hvis man vil adoptere.
Jeg er overbevist om, at mange prostituerede også mener, at de bare hjælper deres kunder. Indtil det punkt, hvor det går op for dem - for det gør det tilsyneladende for de fleste - at det har større konsekvenser for deres psyke, end de forventede.
Jeg tror simpelthen ikke på, at man på nogen tænkelig måde kan vide, hvordan man reagerer over for et barn, man har båret og født, før man står i situationen. Med mælk i brysterne, hormoner, der fortæller, at man lige har født et barn, et yngelplejeinstinkt, som man ikke er herre over - og et spædbarn, som man skal give væk.
Jeg mener, det er kynisk at tro, en kontrakt kan gardere mod 'uhensigtsmæssige' reaktioner fra rugemors side. Jeg tror ikke på, det hjælper rugemor at blive mindet om, at hun selv har skrevet under på aftalen. Og jeg tror bestemt heller ikke, det vil hjælpe på bio-forældrenes samvittighed at have en kontrakt, hvis de konfronteres med en dybt ulykkelig rugemor, som både fysisk og psykisk er 100 % 'programmeret' til at skulle tage sig af den nyfødte.
Meget kan vi styre og aftale os ud af - men vores følelser som nybagte mødre, uanset, om barnet biologisk set er vores eller ej, tror jeg ikke på, vi kan kontrollere.
Anmeld