Rugemødre

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.611 visninger
14 svar
0 synes godt om
27. maj 2010

Signe1704-vb

Nu hvor debatten om behandling af barnløshed er godt igang vil jeg gerne høre jeres mening om rugemødre. Synes i det er korrekt at det er forbudt eller burde det være tilladt? Jeg mener det bør være tilladt, men at der i den forbindelse skal laves nogle kontrakter der sikrer at tingene foregår rigtigt og at ingen af parterne kan trække sig når det er påbegyndt. Herudover skal der være god og fyldestgørende vejledningen inden. Hvem kommer det ved om jeg har lyst til at tjene nogle penge på at føde et barn til et barnløst par? Det ville jeg nok ikke have for fremmede, men hvad nu hvis det var min søster eller bedste veninde der ikke kunne få børn? I den situation tror jeg godt jeg ville føde et barn for dem hvis det ikke var mit æg og ikke min mands sæd. Her ville jeg selvfølgelig ikke tjene på det, men bare have mine udgifter dækket.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. maj 2010

Johannamor-vb

Det emne er simpelthen for komplekst til at jeg tør tage stilling. På den ene side har jeg det ok med at en kvinde kan give et barn væk, som hun har båret i maven i 9 mdr. Om det er hendes eget eller er skabt af ægget af en anden kvinde er underordnet. Men så bliver det kompliceret: For hvad kan rugeforældrene kræve af hende - har de ret til at bestemme, at hun ikke må drikke alkohol fx - eller ikke spise svinekød eller ikke tage smertestillende piller, hvis hun bliver syg, eller ikke få malet sit hjem? Skal kvinden selv kunne 'hænge på' et handicappet barn, hvis de biologiske forældre mener, at det er hendes skyld, at barnet ikke lever op til kravsspecifikationen? Eller skal hun have penge for graviditeten, hvis barnet dør ved fødslen eller??? Jeg har også set et skrækkeligt klip på tv, hvor en iøvrigt helt afklaret rugemor (og mor til flere egne børn) i forbindelse med fødslen og det, at hun skulle skilles fra babyen, gik helt i hundene. Og det får mig til at tænke på, om man rent faktisk kan vide, hvad man går ind til, når man beslutter sig for at føde en andens barn. Nej, jeg vil ikke nogensinde skulle forholde mig til rugemorsaftaler, for jeg kan på ingen måde se, hvordan man kan lave dem så gode, at der ikke kan komme ulykkelige historier ud af dem.

Anmeld

27. maj 2010

Soap-vb

Jeg har ikke noget imod det, men personligt kunne jeg ikke selv gøre det Men for dem som kan bor det stå dem frit

Anmeld

27. maj 2010

Charlotte d. 17.-vb

Jeg er inderligt imod det, da jeg ikke tror på, man på nogen måde kan gardere sig mod alvorlige, måske livsødelæggende, reaktioner fra de impliceredes side. Jeg ved ikke, hvad jeg skulle bruge en kontrakt til, hvis jeg vidste, at den kvinde, der havde født 'mit' barn, reagerede stik mod 'aftalen' og led alverdens kvaler. Det ville i den sidste ende også påvirke mit forhold til barnet, tror jeg, at jeg skulle leve med visheden om den pris, rugemoren skulle betale. Jeg finder det uetisk at leje et andet menneskes krop og psyke - og for mig er det at sidestille med prostitution, hvor køberen ligeledes kan vælge at lukke øjnene og bilde sig ind, at den prostituerede selv har valgt og vidst, hvad hun gik ind til. Men hvad ved man om, hvad man kan holde til - på kort og på langt sigt - før man har været det igennem? Og så tror jeg slet ikke, det bliver 'lettere' eller enklere af, at rugemoren er søster eller veninde til 'aftageren'. Jeg så en udsendelse i tv engang, hvor der var tale om to søstre. Da barnet var født, havde den ellers så afklarede rugemor meget svært ved at finde sin rolle i forhold til barnet og følte sig overset og 'skubbet ud'. Snart begyndte hun at finde fejl i sin søsters måde at tage sig af barnet på. Samtidig følte barnets mor, at søsteren blandede sig for meget, og havde konstant behov for at markere, at det altså var hendes barn nu, og kunne ikke kapere følelsen af at stå i evig taknemmelighedsgæld til sin søster.

Anmeld

27. maj 2010

Signe1704-vb

Den med taknemmelighedsgæld havde jeg ikke lige overvejet. Men det kunne jo blandt andet være på sådan nogle områder at der var brug for en god vejledning inden. Jeg ser det slet ikke som prostitution, men som en måde at give et andet menneske en kæmpe gave på. Jeg er helt enig i at man ikke ved hvad man går ind til før man har prøvet det, men jeg mener at kunne distancere mig hvis sædcellen og ægget ikke er fra min kæreste og jeg. Jeg tror at det er vigtigt at man selv har de børn man ønsker før man påbegynder noget sådan. Med hensyn til smertestillende, maling af hus med mere må det jo være noget rugemoderen er åben omkring inden. Hvad vil jeg lade være med og hvad må i acceptere hvis i bruger mig....

Anmeld

28. maj 2010

Det er stadig mig-vb

Jeg har altid været åben og positiv ved tanken om at blive rugemor - men KUN med fremmed æg og fremmed sæd! Barnet ville jo ikke være mit biologisk, da jeg kun ville fungerer som rugemaskine, så det ville jeg personligt ikke noget imod :) Og jeg ville heller ikke tage penge for det!!!

Anmeld

28. maj 2010

dittelouisea@hotmail.com-vb

Jeg kan godt lide tanken om at kunne hjælpe andre på den måde, men der skal være klare linier og kontrakter mm. Synes der skal være en form for godkendelse, etc, så man ikke lige pludselig står med en teenagerugemor, der skal bruge penge, og dermed kan føle sig presset ud i det. Der skal mange store overvejelser til. Under alle omstændigheder synes jeg ikke at nær familie skal lægge æg, sæd eller krop til. Risikoen for at få følelser i klemme, og som fx søster kan man ikke få den afstand til sit 'job', som man har brug for. tror jeg ikke... Kompleks emne... Har ingen erfaring, men har tit spøgt med, hvis vi skal have en nr 2, så skal vi bruge rugemor, for jeg vil fandme aldrig være gravid igen. Så pt er planen at holde os til 1. :unsure:

Anmeld

28. maj 2010

Spunk-vb

Uhh den er svær. Jeg ved faktisk ikke helt hvordan jeg har det med det. Men hvis det skulle være tilladt mener jeg som så mange andre, at der skulle være tydelige regler. Men jeg ville aldrig gøre det selv - det vil jeg kun udsætte mig selv for, hvis jeg selv får gevinsten.

Anmeld

28. maj 2010

Charlotte d. 17.-vb

dittelouisea@hotmail.com skrev:
Kompleks emne... Har ingen erfaring, men har tit spøgt med, hvis vi skal have en nr 2, så skal vi bruge rugemor, for jeg vil fandme aldrig være gravid igen. Så pt er planen at holde os til 1. :unsure:
Og jeg vil forfærdeligt gerne opleve en 7-8 graviditeter og fødsler mere, så hvis jeg ikke havde et følelsesliv, sprang jeg gladelig til som rugemor...

Anmeld

29. maj 2010

jennie-vb

Jeg synes overhovedet ikke at det kan sidestilles med at være prostitueret. For mig handler rugemødre om at hjælpe andre og jeg kunne godt tænke mig at være det. Også for fremmede, men kun med fremmed æg og sæd. Jeg elsker at være gravid, synes det er fantastisk, men kunne ikke tænke mig flere børn, og jeg kan slet ikke forstå hvorfor der er ulovligt. Der skal selvfølgelig være klare linjer og en kontrakt. Og jeg synes man skal godkendes ligesom hvis man vil adoptere.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.