Jeg mener grundlæggende, at sundhedsvæsnet - gratis - skal hjælpe os af med sygdom og forbedre livskvaliteten i forbindelse med sygdomstilstande. Mod betaling skal sundhedsvæsnet også påtage sig andre opgaver, som ikke kan betragtes som direkte sygdomsrelaterede & nødvendige - skønhedskirurgi fx. Det er ikke nemt at formulere det helt skråsikkert, for hvad skal det offentlige og det private, og hvornår er fx en brystoperation nødvendig og hvornår er den rent ønske-kosmetisk? Grænserne er flydende og vil helt sikkert flytte sig over tid.
Men nu til barnløshedsbehandling: Heteroseksuelle par kan være barnløse af mange grunde - nogen mere 'rigtigt' sygdomsagtige end andre: En kvinde med sammenvoksede æggeledere har fx haft underlivsbetændelse (='rigtig sygdom'), en mand med nedsat sædkvalitet kan 'bare' lide under at vi udsættes for for mange hormonlignende stoffer i vores omgivelser (='sund og rask, kan bare ikke få børn'). Men i begge tilfælde er der tale om at sundhedsvæsenet afhjælper effekten af en sygdomstilstand - og det mener jeg skal være gratis.
I forbindelse med barnløshedsbehandling af enlige og lesbiske ser jeg ingen sygdomstilstand: Et barn bliver biologisk set til med en mor og en far, og hvis der biologisk set ikke er en mor og far, så kommer der ikke et barn. Altså ingen sygdomstilstand og ingen gratis behandling. For mig at se er der ingen moralske overvejelser her overhovedet - jeg har det fint med at lesbiske og enlige får hjælp til at få børn, jeg mener bare, at de skal betale selv.
Kvinder over 40 mener jeg heller ikke skal kunne hjælpes gratis til at få børn. Fertiliteten falder helt naturligt, altså er det ikke en sygdomstilstand, at man ikke kan blive mor. (Og det skriver jeg, selvom begge mine børn er blevet til efter at jeg fyldte 40.)
Jeg tror, at der er mange grunde til at det er svært ved at blive enige om et emne som 'børn til lesbiske'. For nogen ligger der helt sikkert moralske / etiske / religiøse holdninger til grund for at sige, at de ikke skal have gratis hjælp til at få børn - fordi den grundlæggende holdning er, at de ikke vil være lige så gode forældre... eller hvordan man nu vil formulere det. Den slags tanker har jeg slet ikke. Jeg mener bare ikke, at det gratis offentlige sundhedsvæsen skal levere 'flødeskum', men at det skal indrettes så det hjælper flest af os med de helt basale sygdomsrelaterede problemer, som vi har eller får. Og der er vi nødt til at indse, at der kommer flere og flere muligheder (heldigvis) for behandling og helbredelse af alt muligt - og at det bliver alt, alt for dyrt fremover at kunne opfylde alles ønsker.
Iøvrigt mener jeg også, at barnløshedsbehandling bør kunne bestå af rygeafvænning hhv. hjælp til at tabe sig. Rygning og overvægt er skyld i en stor del af den ufrivillige barnløshed, så den grundlæggende hjælp må være at fjerne de faktorer der muliggør at en graviditet kan opnåes.
Anmeld