Vælge sine kampe med omhu... eller??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. maj 2010

lib1982-vb

Frede skrev:
Det er en rigtig god øvelse i selvadministration og behovsudsættelse nogen gange at gå efter devisen: 'Hvis ikke jeg har noget godt at sige, tier jeg'.
Er fuldstændig enig med det du skriver - problemet for mig ligger i, når jeg føler, at jeg rent faktisk har noget at sige, men at jeg godt ved det er spild af 'stemmebånd'!! ;) Et eks.: Har en kollega som er meget negativ omkring een bestemt bruuger vi har - kommer nærmest konstant med udtalelser som f.eks. 'han kan bare tage sig sammen', 'han er bare SÅ provokerende med vilje' osv. osv.... Det er sådanne situationer som får mig til at se rødt, da jeg sådan set er helt enig i, at manden er virkelig provokerende og irriterende ind i mellem, MEN han er det ikke 'fordi han syns det er sjovt', han er det fordi han har en skade i sin hjerne, som gør at han ikke KAN agere anderledes... men lige præcis med denne kollega ved jeg det intet hjælper, aner ikke hvad der er sket, men hun har tilsyneladende set sig sur på brugeren! Når man er ansat til, bl.a. at rumme ander mennesker, synes jeg ikke sådanne gentagne udtalelser er i orden... og magter omvendt ikke at blive ved at fortælle hende, at jeg er dybt uenig! Gav det mening?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. maj 2010

Pikora-vb

Jeg kan godt se dit dilemma, lib; dét ville jeg også have det dårligt med. Måske skal den ikke tages på tomandshånd mellem dig og den pågældende kollega. Var det en idé at tage et personalemøde/temadag, hvor alle ansatte diskuterer holdninger og værdier??

Anmeld

23. maj 2010

lib1982-vb

Har været prøvet, faktisk både på P-møde + supervision, men den her specifikke bruger tricker åbenbart bare min kollega SÅ voldsomt.... er nået dertil, at jeg har besluttet mig for at give hende en 'sidste chance', så næste gang hun gør det (og der blir en næste gang - tro mig ;) ), vil jeg endnu engang fortælle hende, at jeg på ingen måde er enig med hende, og faktisk ser brugeren som værende meget meget syg... Hjælper det ikke, har jeg besluttet mig for, at spørge min leder til råds - har ikke haft hende med inde over tidligere, for jeg bryder mig ikke om at gå bag om ryggen på mine kollegaer og 'sladrer' til ledelsen! Har jo lige været et år på barsel og dermed ikke haft 'problemet' længe, men blev sgu noget overrasket da jeg kom tilbage i mandags og min kollega stadig kørte i samme rille :woohoo: ... måske jeg skulle prøve at losse hende i r.... og så om hun hopper videre til næste spor :blink: Ej spøj til side, er bare så frusteret over det, at jeg snart ikke kan gøre andet end at grine af det :woohoo:

Anmeld

23. maj 2010

Frede-vb

lib1982 skrev:
Frede skrev:
Det er en rigtig god øvelse i selvadministration og behovsudsættelse nogen gange at gå efter devisen: 'Hvis ikke jeg har noget godt at sige, tier jeg'.
Er fuldstændig enig med det du skriver - problemet for mig ligger i, når jeg føler, at jeg rent faktisk har noget at sige, men at jeg godt ved det er spild af 'stemmebånd'!! ;) Et eks.: Har en kollega som er meget negativ omkring een bestemt bruuger vi har - kommer nærmest konstant med udtalelser som f.eks. 'han kan bare tage sig sammen', 'han er bare SÅ provokerende med vilje' osv. osv.... Det er sådanne situationer som får mig til at se rødt, da jeg sådan set er helt enig i, at manden er virkelig provokerende og irriterende ind i mellem, MEN han er det ikke 'fordi han syns det er sjovt', han er det fordi han har en skade i sin hjerne, som gør at han ikke KAN agere anderledes... men lige præcis med denne kollega ved jeg det intet hjælper, aner ikke hvad der er sket, men hun har tilsyneladende set sig sur på brugeren! Når man er ansat til, bl.a. at rumme ander mennesker, synes jeg ikke sådanne gentagne udtalelser er i orden... og magter omvendt ikke at blive ved at fortælle hende, at jeg er dybt uenig! Gav det mening?
Ja, det gav fuldt ud mening.... her synes jeg dog, der er tale om noget andet, da det lyder som om, du bliver tvunget til - ret ofte endda - at høre på en mening, der ligger langt fra din egen, og det er lig med støjsignaler :ohmy: Der er forskel på, om man i en samtale/diskussion bliver præsenteret for en anden holdning end ens egen, og om man skal gå og høre på evindelig brok i tide og utide, og da det lyder som om, at din kollega ret tit taler ondt om brugeren, ville jeg ganske enkelt og én gang for alle sige til kollegaen, at det er helt ok at have denne mening om brugeren, men at den for det første ligger langt fra din egen og for det andet ikke er en mening, du gider høre på non-stop, og at kollegaen derfor gerne må holde den for sig selv. Sig rent ud: 'Fint, du har din mening, og jeg har min, og jeg gider ikke høre mere på din, så behold den for dig selv og hold så ellers din kaje - okay, Kaj'. :angry:

Anmeld

23. maj 2010

lib1982-vb

Frede skrev: [quoteSig rent ud: 'Fint, du har din mening, og jeg har min, og jeg gider ikke høre mere på din, så behold den for dig selv og hold så ellers din kaje - okay, Kaj'. :angry: Lyder som en fantastisk plan :cheer: Vil jeg prøve... muligvis med et lidt mere moderat sprogvalg ;)

Anmeld

24. maj 2010

dittelouisea@hotmail.com-vb

Jeg synes på ingen måde at du går bag om ryggen på nogen, ved at gå til din leder.. Man kan som leder godt mærke når der er noget i gære blandt de ansatte, men ofte er det svært at fået taget hul på det, fordi ingen vil være sladdertasken, men det bliver ikke bedre ved at ignorere det. Til gengæld er risikoen for at hønsegården deles stor, og når først det kommer dertil kan det være svært at gøre noget ved. Jeg har været rigtig glad når mine ansatte har fortalt hvor skoen trykker, og som god leder behøver man ikke fortælle hvor man har det fra, men man har mulgihed for at pejle sig ind på problemerne, og finde en løsning. Fx ved MUS-samtaler. Men hvis personen ikke er modtagelig, så synes jeg ikke du skal spilde mere energi på tomandssamtaler. Lad din leder om det, det er det en leder er ansat til. Ps. Herinde slukker og lukker jeg hvis jeg får nok af nogle brugere, jeg er jo ikke tvunget til at sidde 8 timer dagligt med jer ;)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.