Så'n er dét... nogle gange er man bare nødt til at holde munden lukket og sige til sig selv, at tavshed ikke er lig med samtykke. Hvis man hele tiden skulle åbne munden, hver gang man er uenig med nogen, ville jeg i hvert fald få masser af fjender.
Det er en rigtig god øvelse i selvadministration og behovsudsættelse nogen gange at gå efter devisen: 'Hvis ikke jeg har noget godt at sige, tier jeg'.
Jeg er skolelærer, og hvis du vidste, hvor tit jeg har lyst til at sige nogle forældre et par borgerlige ord, men af naturlige årsager ikke kan komme til det... det er virkelig en situation, hvor man lærer at holde igen og sætte en bremse for sine ærlige følelser - men det ændrer jo på ingen måde min reelle mening. Den kender jeg stadig godt og på ingen måde svigtet, blot fordi jeg ikke får den sagt højt.
Jeg er af natur en person, der helst skal dele mine tanker og meninger med ALLE, men da jeg jo i sagens natur har høstet mange øretæver på den konto, har jeg nu i et par år arbejdet og trænet med en strategi, der går ud på, at jeg kun må sige min (negative) mening, når jeg bliver spurgt - ikke uopfordret.
Mine børn lærer jeg, at man gerne må have sine egne holdninger, uanset om de er negative eller positive, men man må ikke lufte dem, hvis de gør andre ked af det - apropos 'din næse ligner et møllehjul' etc.
Anmeld