Jeg mener heller ikke forskerne er helt enige om hvorvidt fobier er medfødte eller tillærte eller en blanding.
Jeg har oplevet at fobier kan skifte og blive mere eller mindre alvorlige alt efter mit humør og generelle tilstand.
Fx har jeg i årevis været sindsygt bange for dybt vand. Jeg svømmer glimrende og elsker at svømme, men hvis jeg har (havde) dykkerbriller på og kunne se klart under vandet gik jeg helt i panik!!
Jeg har så i årevis gået og sagt at 'Jeg kan ikke snorkle. Jeg kan ikke svømme med dykkerbriller. Jeg kan ikke dykke'. Og så var vi på Bali. Og manden og børnene købte snorkle udstyr og alle andre snorklede rundt og kiggede på de fantastiske fisk og koraller.
Og så en dag købte jeg snorkel og dykkermaske. Jeg startede forsigtigt i den lave ende af poolen og var ikke meget for at være alene i vandet med dykkermasken på. Gradvist blev jeg bedre. En dag var jeg i havet med dykkermaske og pludselig lå jeg på 15 m vand, helt alene, 50 meter fra kysten og havde det fantastisk!!
Det er ikke for at bagatellisere fobier, men for at sige at man også kan få fortalt sig selv at 'Jeg kan ikke dit eller dat' og det kan blive selvforstærkende.
Anmeld