Jeg er ikke ekspert i fobier, så her får du bare et lille input, som du muligvis ikke kan bruge til noget...
Jo mere hysterisk, du opfører dig, når du ser en edderkop, jo mere opfatter dit barn, at der er noget at være hysterisk over. Sådan smitter en fobi. Min søster fx går totalt i koma, når hun ser en bi/hveps - og hendes børn stivner, skriger, bliver tossede, præcis som hun. De har jo lært, at sådan opfører man sig, når man ser en bi/hveps. Mine børn er helt anderledes nysgerrige - ikke fordi jeg elsker småkryb, men jeg er også nysgerrig og har ikke noget behov for at opføre mig hysterisk, når der er en bi i nærheden. En sommerferie var mine bestræbelser dog ved at gå i vasken, fordi vi var sammen med min søster & hendes familie i en uges tid, og mine børn oplevede hysteriet. Især for min 2-årige datter tog det lidt tid at 'falde på plads' efter ferien.
Der er altså kun én ting at gøre: Tag dig sammen og opfør dig roligt! Og her er det så at jeg ikke kan fortælle dig, hvordan du skal bære dig ad med det... Umiddelbart tænker jeg, at I fx kan lave en aftale om, at du bare aldrig skal beskæftige dig med edderkopperne i hus & have - dem tager manden. Så ser dit barn ikke, hvordan du håndterer situationen. Det må også være muligt for dig at undgå at skrige op, hvis der er en edderkop på tv eller i en bog - kig væk! Jo mindre jo bedre for dit barn...
Og så til artiklen: Kan du ikke give den til din mand / en veninde og bede dem om at kopiere den - og overklistre alle fotos, så du kan læse teksten uden at de væmmelige edderkopper er med? Jeg har ikke selv læst artiklen, men de har sikkert nogle bedre råd end mine - og det lader til at du godt kunne bruge dem, både til dig selv og dit barn...
Anmeld