Egentlig kan jeg godt lide tanken om at barnet får lov til at udvikle sin personlighed - uden at blive puttet ned i en drenge- eller en pige-kasse, som det skal passe ind i.
Selv har jeg både en dreng og en pige, og selvom de som små lignede hinanden som to dråber vand (den ene dog skaldet uden tænder, den anden med krøller og med tænder), har de hurtigt udviklet sig helt vidt forskelligt - og jeg ser ikke, at det er noget, jeg og resten af menneskene omkring dem, har påduttet dem, fordi de er hhv. dreng og pige. I høj grad ser jeg det som udtryk for, at drenge og piger medfødt er forskellige: Drengen har haft de der 'typiske drenge-perioder', hvor han har været helt optaget af et emne - indtil videre har det været mariehøns, pirater, dinosaurer... og længe nu (han er snart 6) har han været i en 'shane-bygge-periode'.
Pigen har simpelthen ikke haft den samme brændende interesse for noget som helst. Jo, hun er da glad for Hello Kitty og for Disney prinsesser, for lyserød og glimmer, for perler - og hun følger storebrors interesser, men det er altid mange ting samtidigt.
Jeg kan ikke se, at det på nogen måde skulle være skadeligt for barnet, at man ikke klistrer en drenge- eller pigeplakat på ryggen fra starten af. Og disseher forældre skjuler jo ikke noget for barnet selv. Jeg gætter, at der ikke kommer til at gå mange måneder - max 1 år - før alle og enhver tydeligt kan se, om det er en dreng eller pige, de har foran sig, simpelthen fordi barnet vil udvikle sig til at være dreng eller pige og opfører sig som sådan, uanset om flyverdragetn er lyserød eller huen med spiderman-mærke. Men det kunne faktisk være sjovt at læse en opfølgende artikel om 2 år...
Anmeld