Jeg kender efterhånden en masse andre forældre, både par og enlige. Og som hos de fleste så går snakken og vi udveksler erfaringer og fortæller historier. Det gør vi, jeg må jeg hellere sige, for at få luft men også for at få gode råd og tips.
For det meste fungerer det rigtigt godt. Det der bliver fortalt kan jeg fint forholde mig til og snakke med om. Men ind i mellem så kommer der en lille kommentar eller anekdote som får mine alarmklokker til at ringe...
Det er særligt én bestemt bekendt som er enlig mor til to børn på 1 og 3år, hvilket ikke er nemt og slet ikke til to små børn der er i selvstændighedsfasen. Jeg kender tilfældigvis også fædrene og ved de er gode til at aflaste mm.
Nå til min undren, denne mor fortæller for mig grænseoverskridende historier fx. at lade sit barn på 4mdr græde sig selv i søvn på maven med hovedet nede i puden eller at hun råber sit ældste barn ind i hovedet om aftenen når han ikke vil sove. Det er slet ikke i orden i min bog. Men hvis jeg kommer med råd så er denne person slet ikke modtagelig. Faktisk har hun frabedt sig gode råd. Hm! Hvad så?
Jeg kan selvfølgelig lade være med at snakke mere med hende men det nytter jo ikke noget, vi kender jo hinanden igennem et netværk af flere mennesker, men jeg opsøger hende ikke mere. Og er høflig når hun kontakter mig.
Jeg sidder bare med en grim fornemmelse af at hun, som er psykologi studerende, 'prøver os af' for hun er supergod til at have ondt af sig selv, også før hun blev mor, man kan sige at nu hvor hun er enlig mor til to så er der bare noget om snakken, hvis I forstår.
Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre.
1. hun modtager ikke gode råd, og ja det kan da også være irriterende ind imellem, men hun modtager slet ikke.
2. hun er en god mor, har fornuftige børn men fortæller selv om meget grimme oplevelser.
sådan som jeg ser det, så kan jeg melde hende eller træde helt tilbage. Nu skal jeg så bare finde ud af hvad og hvordan jeg gør det. Men er meget i tvivl. Ved at statsamtet har været inde over før men kender ikke til resultatet andet end at de to børn stadig bor hos hende.
Hvad ville I gøre? Kan man overhovedet gøre noget når det er andres børn? Hvor er grænsen?
Anmeld