Et par spørsmål vedrørende min norske tilstedeværelse her på nettstedet. Og, jeg presiserer med det samme: Jeg trenger ærlige svar mye mer enn høflige svar!!
1)
Oppleves norsk som slitsomt å lese i Danmark, eller går det helt fint? Nå er norsk et ganske «elastisk» språk, rent språkmessig, og jeg tenker da på (bokmåls)norsk med mest mulig konservativt og dansklignende preg, men innenfor lovlige norske rettskrivingsregler. Kan si at vi i Norge ofte kan lese side opp og side ned med dansk før vi tenker på at det ER dansk vi leser. Derfor antar vi veldig lett at det blir slik for dere danske med norsk også. Men VET jo ikke om det er slik.
2)
Er norske ord som f eks gutt (dreng), jente (pige), potet (kartoffel) dusj (brusebad) velkjente for de fleste i Danmark, eller behøves ordforklaringer?
3)
Er de fleste i Danmark kjent med ord som har ulik betydning på norsk og dansk, eller er dette mer «ukjent terreng»? Jeg tenker på ord som f eks «frokost», som jo tilsvarer dansk «morgenmad» (tidsmessig, men ikke innholdsmessig, den danske morgenmad er temmelig «mild og søt» for nordmenn flest, heller ikke et av dagens to hovedmåltider, som hos oss). Eller «grine» som på norsk kan anses som veldig synonymt med «gråte» (mange nordmenn vil si disse ordene er fullstendige synonymer, andre vil si at «grine» indikerer mot surhet, «gråte» mot sårhet). Eller «flink», som tilsvarer dansk «dygtig» og «rar», som tilsvarer dansk «mærkelig». I Norge er dette skolelærdom i 8./9. klasse, vet jo ikke om det er slik i Danmark.
4)
Og så: Opplever dere i Danmark – HELT ærlig – det å ha en norsk deltaker med på nettstedet som mest berikende eller mest slitsomt? Jeg deltar selv også på et norsk nettsted av tilsvarende type, og jeg kan si at jeg selv opplever en utenlandsk (svensk) brukers deltagelse der som langt mer berikende enn slitsom. Tror flertallet gjør det, men opplever også veldig tydelig at noen synes vedkommende er ganske slitsom. Mest, tror jeg, pga språk. Kan også si at årsakene til at jeg selv også velger å delta på «VoresBørn» er to: a) Jeg synes det er lærerikt og veldig berikende for egen tankevirksomhet å få andre synspunkter på problemstillinger enn de tillærte norske «man gjør/tenker naturligvis slik». Og b) Jeg synes i mange tilfeller debattene her på «VoresBørn» er en hel del mer saklige enn på det norske nettstedet, med deltakere som i større grad respekterer at andre har andre synspunkter enn man selv har, uten behov for personlige angrep av den grunn. Og også i langt større grad har sans for å holde seg til saken og ikke avspore debattene. Kort sagt: Svarene her gir meg ofte mer enn svarene på det norske nettstedet, som jeg ofte opplever som «noe tanketomme». Nå lurer jeg på om jeg ikke heller bør bruke mer tid på VoresBørn og mindre på det norske nettstedet, Ønsker likevel ikke å kaste bort verken andres eller min egen tid dersom jeg som norsk deltaker egentlig oppleves (likegyldig av hvilken grunn: språk, kultur, andre livsforhold, annen erfaringsbakgrunn eller hva som helst annet) mest som slitsom.
Anmeld