Min store dreng sagde, et par måneder før han fyldte fire, at 'når man er 4 år bruger man ikke ble mere'. Tissebleen var tung hver morgen, så jeg gjorde alt jeg kunne for at overhøre ham, også efter han fyldte fire. Men jeg var også irriteret på bleen, fordi den gav ham mulighed for at lave stort, når han var lagt i seng om aftnen, og det trak aftnerne meget ud... Så en aften, da han var blevet skiftet efter sengetid, og da han igen sagde 'jeg har ikke brug for ble', fik han lov til at sove uden. Og han tissede ikke i sengen!!! Og heller ikke næste nat!!! Derefter tissede han i sengen et par nætter i træk, vi skar ned på aftendrikken og skærpede rutinerne om at tisse lige inden sengetid - og faktisk tror jeg ikke, drengen har tisset i sengen mere end en håndfuld gange ialt. Han har så tisset i bukserne på vej ud til toilettet og en enkelt gang sågar ved siden af fars seng - simpelthen fordi han ikke er rigtigt vågen, når han skal op for at tisse. Men det er ikke mange gange, vi snakker om, og i dag, hvor drengen er 5 1/2 er der ingen problemer overhovedet.
Pigen var 3 1/2, da vi forsøgte os uden ble om natten. Men efter to nætter med våd seng, hvor pigen tydeligvis slet ikke forstod, hvad der skete, fik hun ble på igen. Og så prøver vi igen en anden gang.
Så mit råd er: Se hvad der sker - måske er drengen klar til mere, end du tror. Men hvis han tydeligvis ikke ved, hvad der foregår, når han vågner i en våd seng, så er det bare på med bleen igen.

Anmeld