Hovedårsagen til, at jeg aldrig ville lægge barn og familie til sådan et program, er netop diskussioner som denne. Jeg er alt for sårbar, og da i hvert fald i forhold til mine børn, til at kunne klare diverse kommentarer om, hvem der er sødest, kønnest, mærkeligst osv., eller om mit barn er en tudeprins.
Dette er ikke tænkt som en kritik af jer, der vurderer og 'rangordner' - det gør jeg jo selv, når jeg ser det - men jeg tror ikke, jeg ville kunne distancere mig fra visheden om, at folk rundt omkring drøftede, om mit barn var for meget, for pivet, for alt muligt - eller om min mand og jeg greb vores børneopdragelse helt forkert an.
Et af mine hovedargumenter imod monarkiet er, at børnene fødes til livslang berømmelse på godt og ondt - selv hvis de abdicerer, vil de altid være 'eks-prins X' og have pressen med sig overalt. På samme måde - om end ikke i samme målestok - vil børnene fra Årgang 0 være interessante for de kulørte blade mange år frem. Hvis Matilde, som jo for længst er forhenværende deltager i programmet, bliver taget med kokain i lommen om ti år eller udvikler alvorlig, psykisk sygdom - så vil en emsig journalist fra Se og Hør da afgjort mene, at det har relevans for bladets læsere at vide.
Jeg vil ikke træffe valget om 'berømmelse' på mine børns vegne - og ville da slet ikke kunne gøre det, endnu mens de var i min mave, og jeg ikke anede, hvilket stof, de var gjort af.
Anmeld