Jeg tilslutter mig 100 %, at børnenes madindtagelse - eller mangel på samme - ikke må blive et 'issue', med mindre barnet vitterligt INTET spiser.
Min datter har altid været småtspisende og en lille spirrevip - i en meget madglad familie. Vi har ladet hende være i fred og bare glædet os over det, når hun indimellem viste madglæde om så nok så kortvarigt - men hvor har hun bare måttet høre på mange kommentarer fra 'velmenende' familiemedlemmer, lærere, venners forældre m.v. i tidens løb.
Hun er 16 nu og har en vægt på 40 kg - skal i behandling på Center for Spiseforstyrrelser snarest og mener i øvrigt selv, at hendes idealvægt er 38 kg. Mad er for hende synonymt med negative kommentarer, indblanding og 'emsighed', og hun har i mange år været skrækslagen ved tanken om spisesituationer med andre, hvilket har besværliggjort hendes sociale liv og afskåret hende fra at deltage til diverse familiearrangementer.
Jeg siger ikke, hendes problemer udelukkende skyldes andres uovervejede bemærkninger og den konstante fokus på, om hun spiser - men det har afgjort spillet ind. Hendes spisevaner har været et åbent emne, alle mente, de kunne udtale sig om - i øvrigt til forskel fra en 11-årig pige i min mands familie, som er ekstremt overvægtig, og hvis vægt og overspisning ingen af os kunne drømme om at kommentere, fordi det giver sig selv, at det er et følsomt emne.
Kunne jeg gøre noget om, ville jeg klart og tydeligt markere over for alle i familien og omgangskredsen, at de skulle lade min datter være og holde deres mund...
Anmeld