Hej heidi
Jeg har været lidt i samme situation. Min første fødsel var helt skrækelig og endte i akut kejsersnit. Da jeg så blev gravid anden gang var jeg ville jeg ikke føde 'normalt', da jeg var bange for at det skulle ende som sidst, så hellere Kejsersnit under rolige forhold. Fødselslægen forsøgte at overtale mig til normal fødsel, men respekterede at jeg hellere ville have et kejsersnit. Det skal så siges at jeg egentlig ikke er fortaler for kejsersnit som sådan da det jo er en større operation. Du spurgte til hvordan det foregår. Jeg mødte op på hospitalet, fik hospitalstøj og min mand fik også noget 'overtrækstøj' på, blev kørt til operationsstuen, hvor jeg fik en bedøvelse i ryggen(nogen synes det gør meget ondt, men jeg synes ikke det gør særlig ondt, man kan dog få et dyk i hjerterytmen som er vildt ubehageligt men det får man så medicin for), får vist også noget mod kvalme,løftet over på operationsbordet - lidt mærkeligt da man ikke kan mærke sine ben og man er 'nøgen'.Min mand stod oppe ved mit hovede bag ved det klæde de hænger op. De fortæller som regl hvad de laver(jeg havde en vildt sød jordmoder og læge mm), først skære de og så trykker de på maven (det er lidt ubehageligt for at skabe kunstige veer- det er dog ikke alle steder de gør det), så trækker de barnet ud, klipper navlestreng og suger og jeg holde ham inden de tog ham ind ved siden af (du kan stadig høre skrigehalsen) hvor min gik med mens undersøgte barnet. Det kan være lidt svært at holde barnet med en arm og man kan få nogle rysteture (fik det kun første gang).Så blev jeg syet sammen og blev lagt over til sengen (man kan ikke mærke sine ben et stykke tid efter) og fik min søn over og blev kørt på opvågningstuen.
Det var den korte version for der foregår jo meget omkring dig.
Så kommer der nogle negative sider: når man føder ved kejsersnit kan man risikere at barnet har lidt svært ved at trække vejret selv og holde varme og de så skal i kuvøse.(ikke noget farligt) det kom begge min drenge og der ligge de så et andet sted. Jeg tror de var der et time(min mand var så med på afdelingen hvor de lå) Jeg lå og kom til hægterne, hvor man jo får det smertestillende man synes man har brug for (jeg bryder mig ikke om morfin så jeg fik kun en halv dosis). Fik barnet tilbage og derefter op på afdelingen - du skal op af sengen et par timer efter, så du kommer igang det er selvfølgelig ubehageligt (som efter en hver operation) men du får smertestillende medicin. og du må ikke bære på noget i 14 dage efter (kun dit barn).Første gang tømte de min blære når jeg havde været ude og tisse for at se om jeg selv var i stand til at tømme den ordentlig, men ikke andet kejsersnit, så det foregår lidt forskellige fra sted til sted. Jeg fik kejsersnit om fredagen og hjem søndag formidddag. Jeg fik også nogle vilde smerter i skulderen som om der var en der stak en kniv i mig - det skyldes at der kan komme luft i bughulen, men så skal man bare ligge sig ned på den side der gør ondt for at luften kan komme væk (det er ikke alle sygeplejesker der ved det :( og smertestillende medicin virker ikke og hellere ikke akupunktur :dry: )
Jeg synes det var ok,men ikke en super fed oplevelse,der er selvfølge nogle ulemper, men det er der jo også ved en 'normal' fødsel (der kan man jo sprække fra enden til anden :( ) Jeg har en veninder der synes det var en rigtig god oplevelse med hendes kejsersnit. Håber ikke jeg har skræmt dig, for det gik fint og min drenge er sunde og raske og jeg har et meget pænt ar. Og er er glad for min beslutning :laugh:
Anmeld