Jeg synes også, 1000 kroner er en pæn slat penge, når man efterfølgende skal købe bryllupsgave og måske lidt nyt tøj/pynt til selve festen. På den anden side ville jeg ikke lade 1000 kroner stå i vejen for, at min mand deltog til polterabend, hvis han virkelig gerne ville med - og MIN mand ville i hvert fald protestere, hvis jeg 'forbød' ham pga. økonomien, hvis vi samtidig havde et tøjbudget til børnene af samme kaliber som jeres. Det springende punkt ville altså for mig være, om han havde lyst eller ej - hvis han ikke brændte for det, ville jeg da kraftigt opfordre ham til at blive hjemme.
Brylluppet ville jeg deltage i, med mindre, der var tale om mere end almindelig manglende sympati for gommen - hvis han var været decideret grov ved dig og jeres børn, ville jeg nok også overveje at blive væk og lade manden tage af sted alene - hvis han da havde lyst til det, når gommen ikke havde behandlet mig pænt? Når jeg en sjælden gang deltager til fester af pligt mere end af lyst, vælger jeg at glæde mig over chancen for at få lækker mad og god vin - og nogle gange møder man jo også nye mennesker, som gør en ellers lang aften lidt hyggeligere.
Jeg kan godt lide 'voksne' polterabender, hvor det ikke handler om ydmygelse eller fjollede aktiviteter, og heldigvis har jeg kun været med til den 'gode' slags de sidste mange år. Her har det handlet om hygge og god mad og vin, ofte suppleret med forkælelse eller hyggelige aktiviteter af/med den kommende brud eller gom - en gang massage til bruden (det fik jeg selv på min polterabend), fisketur med gommen (det gjorde vi med min bedste ven sidste år) eller et besøg på en badeanstalt med lidt wellness og kvindehygge.
Jeg deltog engang i en polterabend, hvor vi pludselig også skulle betale for en fælles gave til bruden - dyrt, dyrt undertøj til at have på til brylluppet. Det kunne jeg faktisk ikke se ideen i - ville hellere have spenderet lidt mere på bryllupsgaven.
Anmeld