Ingen barnedåb - men hvad så?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. august 2009

Spunk-vb

Det virker jo meget fair. Vi har mit mellemnavn og hans efternavn - sådan i ligestillingens hellige navn ;)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. august 2009

lucasmor-vb

hej jeg er ny her inde så ska lige lære hvordan det fungere hehe... men jeg syntes ikke det virker hverken nærigt eller grådigt på nogen måde. vi valgte selv at få døbt vores søn(ikke fordi vi er religiøse, mere fordi vi syntes det er en tradition), men vi har et vennepar som heller ik vil døbe deres barn, og vælger derfor også at holde en navnefest. det er jo en stor ting at få et lille barn og det syntes jeg man skal fejre på den ene eller den anden måde... :)

Anmeld

7. august 2009

Sofies mor-vb

Jamen velkommen til. Det ser ud til at gå udemærket ;) Jeg er 38,gift på 18. år, mor for første gang, bor i solrød, har 2 schæferhunde. Sofie er 11 uger, så der er barsel længe endnu :laugh:

Anmeld

7. august 2009

lucasmor-vb

tak.. :) ja ska bare ligee lære at finde rundt :) jamen jeg er 23, har været sammen med min kæreste i lidt over 3 år, bor i hvidovre, er også mor for første gang, min søn hedder Lucas og er snart seks mdr. (han er fra d. 17/2-09)

Anmeld

9. august 2009

lærerinden-vb

Velkommen til, lucasmor Mine to drenge er heller ikke blevet døbt, da min mand og jeg er af den overbevisning, at de selv skal tage stilling til deres tro, når de bliver gamle nok (konfirmationsalderen). Vi mener ikke, at det er fair at stå i kirken og svare for dem, at de tror på gudfader den almægtige og at de vil, opdrages i den kristne tro osv... Vi har dog fået en hel del at vide af vores venner, da vores børn hedder Jakob og Elias, og de kan derfor ikke forstå at vi kan frasige at døbe dem, samtidig med, at de får kristne navne! Jeg ser nu ikke på deres navne som kristne navne, jeg synes det er nogle flotte drengenavne, og derfor har vi valgt at give dem de havne. nichts weiter!

Anmeld

9. august 2009

lærerinden-vb

NAVNE, ikke havne, det har vi sgu ikke råd til :laugh:

Anmeld

9. august 2009

Spunk-vb

Det er da også noget pjat. Hvis man ser sådan på det, så er næsten alle navne jo religiøse. Vores pige skal også have et navn, som man kan kalde bibelsk hvis man vil, og det er da bare fordi det er pænt.

Anmeld

17. oktober 2009

Mickey-vb

Hejsa med jer, Fik en dejlig lille søn for en uge siden :) - vores første. Jeg selv er døbt og min kæreste er ikke døbt. Vi har snakket lidt frem og tilbage ang. dåb. Hun holder til at vores barn selv skal tage stilling til det på et senere tidspunkt, hvilket jeg godt kan følge hende i. Som det ser ud nu, holder vi ikke barnedåb, hvilket jeg har det underligt med. Det bunder nok i traditioner - at barnet bliver døbt og får sit navn, selvom dåben er religiøst og ikke for at give barnet sit navn. Til jer, der har stået i lignende situation - hvad har I så holdt? - for et eller andet vil jeg holde, hvilket min kæreste er enig i. Vi har snakket om hvad vi kunne holde men kunne godt tænke mig at høre hvad andre har holdt.

Anmeld

17. oktober 2009

Mor til to-vb

Vi er begge døbt og konfirmeret, men min mand blev kun konfirmeret fordi han blev tvunget til det af sine forældre. Derfor er hans søn (på 15 år) ikke døbt og vil heller ikke konfirmeres. I lang tid havde jeg det sådan, at det var ok at vores børn ikke skulle døbes. Så døde min mormor, og ved begravelsen (hvor jeg var gravid i 5. måned) fik jeg at vide at den dåbskjole jeg selv var døbt i, fandtes hos min fætter og hans kæreste. Så måtte jeg hjem og tigge og sige, at jeg havde fortrudt. Det var heldigvis ikke noget problem, så længe jeg lovede, at de kun skulle konfirmeres hvis de selv ville. Jeg tænker, at det kan du måske bruge til noget Mickey. Hvis du synes det er underligt, at han ikke skal døbes, men stadig er klar over, at det er et valg du tager på hans vegne og, at han selv skal konfirmere hans dåb, så ser jeg altså ikke noget galt i det. Det er jo netop derfor der findes en konfirmation. Fordi de selv skal tage stilling. Så er spørgsmålet jo 'bare' om din kæreste/kone synes der går noget af hende fordi han bliver døbt. Det kan jo være, at hun synes DET er underligt. MEN jeg synes også godt at man kan holde en anden slags fest. Uanset hvad så er det jo ikke for at rage gaver til sig, for det er jo ikke selve dåben, der koster. Den fest I holder koster jo lige så meget som en dåbsfest. Min venindes dreng er ikke døbt og de holdt hans ½ årsfødselsdag, fordi det var rart at have alle venner og familie samlet. Kagen blev serveret på det klokkeslet han var født. Hehe. Den var ikke gået her. Mine børn er født henholdsvis 5.26 og 4.13:-) Am.

Anmeld

18. oktober 2009

Signe1704-vb

Hej. Jeg blev ikke selv døbt som lille, da mine forældre er lidt flippede :P Jeg ville gerne konfirmeres og skulle jo så døbes først. Og jeg synes ærlig talt det virkede ret fjollet at blive døbt som 13-årig. Som barn kiggede jeg altid misundeligt på mine veninders dåbsting (sølvkopper, forsølvede sko og lignende). Jeg har syntes det var lidt mærkeligt at mine forældre ikke fik min bror og jeg døbt. Mine børn er alle døbt og vi har ønsket os dåbsting til dem :) Dermed ikke sagt at jeg er modstander af at folk ikke får døbt deres børn. Det er bare sådan jeg har haft det. Og det er jo folks eget valg. Vi var til navngivningsfest for et års tid siden hos nogle venner. De holdt brunch på en restaurant og det var rigtig hyggeligt. Vi har selv snuppet idéen til vores yngstes dåb d. 15/11. Det bliver også fejret med brunch på restaurant. Der er intet nærigt i navngivningsfest set med mine øjne. Det er da også fordi man gerne vil vise barnet frem til familie og venner og samles omkring den lille.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.