Jeg er ikke i tvivl om, at du har en svigermor, der er mere problematisk end de fleste. Og især at dit forhold til din svigermor er mere problematisk end de fleste.
Jeg har aldrig hørt om et bedsteforældre-forældre-barnebarn-forhold, der har været ulovligt, som du beskriver det. For én ting er, at forældrene bestemmer. En anden ting er, at vi alle er forskellige, og at man som forældre ikke kan bestemme detaljerne i, hvordan bedsteforældre skal omgås børnebørnene. Er mine unger hos min mor, kan jeg fortælle hende, hvordan ungerne plejer at falde i søvn om aftnen - men det skal forstås som en hjælp til, hvordan hun får en nem aften, og hvis de er vågne til midnat og hygger sig med det, så synes jeg det er fint, selvom sengetid hjemme er kl. 20. Jeg har det også fint med, at ungerne spiser sig mætte i frugt fra haven og vingummier, det er ikke standard hjemme, men de elsker det, og børn har brug for at føle sig forkælede. Desuden er det ikke min mors opgave at påtage sig opdragerrollen, hun er velkommen til at hoppe over hvor gærdet er lavest.
Min mor ryger ikke, men gjorde hun det, er det helt sikkert, at jeg ville være meget firkantet: Hun ville aldrig få lov at ryge sammen med dem, selvom det jo kunne betyde, at jeg ikke ville få den hjælp, der ligger i, at de kan sover hos hende ind imellem, så vi voksne kan komme i biografen eller ud at spise eller...
Så jeg mener altså stadig, at det drejer sig om at man som mor og far er nødt til at træde i karakter, finde sine egne ben at stå på, og at mange af de problemer, der findes mellem forældre og bedsteforældre skyldes, at forældrene ikke siger fra. Også selvom det ikke er nemt. Desværre er det jo ikke sådan, at vi træder ind i en verden, der altid er lige til at forstå.
Anmeld