Børn får virkelig de mest besværlige pletter på tøjet. Hvor mit eget tøj stort set aldrig bliver kasseret, fordi det er beskidt, er der adskillige stykker børnetøj, der ikke går videre i arv, ikke fordi det er "brugt op", men fordi det har pletter.
Ud over den almindelige, miljøvenlige og energibesparende 30 graders vask med svanemærket vaskepulver bruger jeg forskelligt af mere tvivlsom karakter:
* Undertøj m.m. vaskes altid ved 60 grader.
* Stofbleer o.lign. blev, da jeg brugte dem jævnligt, 1 gang årligt lagt i blød i klorin og efterfølgende kogvasket.
* Tomatpletter fjernes efektivt ved at hænge det renvaskede men plettede tøj ud i solen.
* Vanish Oxi Action fjerner tit grimme pletter - enten er det nok at gnide det ind i tøjet, eller man kan lægge iblød iflg. vejledningen.
Ellers er det selvfølgelig en god ide at skylle tøjet så hurtigt som muligt (ikke nemt, når det kommer hjem med indtørrede pletter fra børnehaven), at lægge tøjet iblød med opvaskemiddel gnedet ind i pletterne, vaske tøjet ekstra varmt, når der er særlige pletter, vaske det mere end én gang osv.
Og ellers må man bare finde sig i, at børnetøj bliver snavset - og at man ikke altid kan få det rent igen.
Anmeld