Selvfølgelig kan man ikke undgå at pædagogerne i institutionerne kommer til at være en del af ens barns opdragelse. De er der jo temmelig mange timer om dagen.
Og ja, de må sgu' godt fortælle min søn, at han har opført sig helt forfærdeligt, hvis det er tilfældet.
De må også meget gerne være med til at lære ham empati og tilsvarende gode egenskaber, så længe jeg er enig i at disse egenskaber er til gavn for ham. (og jeg tror ærligt talt ikke, der er nogen institutioner, der bevidst prøver på at pådutte børn nogle sociale spilleregler, som ikke vil være dem til gode)
Hans far og jeg kan sagtens selv stå for hans opdragelse. Men der er nu visse ting, der er nemmere at lære, når man står i situationen. Fx er empati for andre børn og deres følelser lidt nemmere at have forståelse for, når man står ansigt til ansigt med dem i børnehaven/dagplejen, fremfor når man sidder hjemme hos mor og far, og der ingen børn er i nærheden. Hvordan skal man fx lære at dele legetøjet, når man derhjemme har det hele for sig selv? - det lærer man, når man er sammen med andre børn, - i institutionen eller besøg af/hos andre. Selvfølelig skal det være et samspil mellem situationerne i institutionen og hjemmet, hvor dagens oplevelser bearbejdes. Og forældrene er selvfølgeligt hovedparten i opdragelsen.
Man kan bare ikke komme uden om, at de mange timer i institution har en indflydelse. Man kan så vælge at modarbejde det, eller værdsætte de positive målsætninger der er, også selvom det nogen gange betyder skældud i institutionen. (der er jo som regel en begrundelse til det, som børnene har en tendens til at glemme at fortælle;) )
Jeg ved godt der er brodne kar blandt personalet, - eller en pædagog der har en dårlig dag, eller slet ikke egner sig til jobbet, og så må man jo tage det op. Men overordnet mener jeg at børn lærer en masse potitive ting af at være i dagpleje/børnehave. Lærdom som bliver en del af deres opdragelse.
Mht læreplanerne er det jo ikke noget nyt...det er målsætninger, som pædagogerne og dagplejerne i mange år har arbejdet ud fra.
Nu er det bare kommet på skrift og blevet lanceret som noget nyt og skemalagt. For så bliver der gjort noget på børneområdet!
Hvis der er noget, der i forbindelse med læreplanerne skal kritiseres, er det, at de pædagoger og dagplejere, der er fantastiske til børn, men måske ikke så bogligt stærke, kommer i klemme og skal bruge alt for meget tid på det skriftlige arbejde med læreplanerne. Det er ganske unødvendigt, og tiden går fra vores børn.
Nej, hurra for vores dagplejemor, der bruger sin mangeårige erfaring til at hygge om og med vores søn og hans venner. Hvad hun gør for hans udvikling er guld værd, og vi sætter meget pris på hendes måde netop at lære børnene empati mm. på. (- ved godt vi har en GULD-dagplejemor og ikke alle er så heldige).
Anmeld